alterFMF – alternatywa na Festiwalu Muzyki Filmowej

Pełen emocji jazz Mikołaja Trzaski improwizującego muzykę do obrazów Wojtka Smarzowskiego, transmedialna kompozycja CzeTa Minkusa w wykonaniu znakomitych improwizatorów, znane muzyczne tematy z kultowych gier video – m.in. Diablo II i World of Warcraft oraz ilustracja muzyczna wideo mappingu katedry Duomo Krzysztofa Skórczewskiego z trójwymiarową grafiką – poznajcie wydarzenia alterFMF.

Koniec z ilustracją muzyczną. Wejdźmy w wewnętrzne życie bohatera, stańmy się jego czynem, myślą i uczuciem - to zdanie Mikołaja Trzaski najlepiej charakteryzuje jego podejście i sposób pracy nad muzyką filmową, ale równie trafnie oddaje ideę stojącą za stworzeniem nurtu alterFMF.

 

Po sukcesie i ciepłym przyjęciu zeszłorocznych koncertów Valgeira Sigurðssona z kolektywu Bedroom Community oraz muzyki do filmów Wernera Herzoga w wykonaniu Ernsta Reijsegera i jego przyjaciół - wyraźnie rozwijamy alternatywny program FMF. Chcemy eksplorować pogranicza muzyki filmowej i funkcjonalnej,  nowe jej formy istnienia, gatunki i media, w których istnieje, a także w ten sposób pokazywać niecodzienne kolaboracje. – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.

 

Muzyka filmowa powstaje nie tylko do wielkich, wysokobudżetowych, hollywoodzkich produkcji. Nie zawsze pisana jest na wielkie składy orkiestrowe. Świat muzyki funkcjonalnej jest o wiele bogatszy – jazz, elektronika, rock, rap, awangarda – to gatunki równie pięknie i trafnie ilustrujące film, nowe gatunki medialne, gry video. Nurt alterFMF stawia sobie za cel śmiałe eksplorowanie tych zagięć, pęknięć, pograniczy i nisz nie tylko muzyki filmowej.

 

Chcemy z uwagą przyjrzeć się przede wszystkim utworom audiowizualnym i szeroko rozumianej ilustracji muzycznej do obrazu. Spodziewajcie się zatem eksperymentu, emocji, szczerości, pasji i zaangażowania. – zapowiada Piaskowski.

 

alterFMF to trzy pozamainstreamowe koncerty: światowa premiera utworu trans-medialnego CzeTa Minkusa, premierowe wykonanie specjalnych aranżacji do kultowych gier video, niezwykła współpraca duetu Grzegorz Skórczewski/ Łukasz NOX Pieprzyk i wreszcie pierwsza koncertowa prezentacja jazzowej muzyki Mikołaja Trzaski do czterech filmów Wojtka Smarzowskiego.

 

Europa Train Score

Małopolski Ogród Sztuki, 25 września (czwartek), godz. 21:00

Koncert trans-medialny na trąbkę i instrumenty elektroakustyczne i elektroniczne, live mix, specjalne wieloekranowe projekcje filmowe oraz przestrzenne systemy głośnikowe. Utwór ma charakter mobilny obejmujący wirtualne trasy pociągu poruszającego się po krajach Europy. Poszczególne odcinki - wektory pomiędzy dworcami kolejowymi dużych europejskich miast, tworzą sieć różnorodnych połączeń, możliwych podróży kolejowych. Stały się one punktem wyjścia dla powstawania nieprawdopodobnych, złożonych struktur muzycznych budowanych z wycinków audiowizualnych nagranych w przestrzeni dworców kolejowych europejskich miast. Europa Train Score to multidyscyplinarne widowisko parateatralne z elementami video artu autorstwa jednego z czołowych twórców polskiej współczesnej muzyki elektro-akustycznej, elektronicznej, eksperymentalnej, muzyki improwizowanej oraz sztuki audio-wizualnej Czesława CzeTa Minkusa.

Twórca zaprosił do projektu Józefa Skrzeka – multiinstrumentalistę, legendę polskiego rocka progresywnego, założyciela Silesian Blues Band (SBB) oraz znakomitych improwizatorów, w tym m.in. Marka Chołoniewskiego, Jana Pilcha, Adama Pierończyka, Marcina Olesia, Michała Dymnego.

Utwór połączy oba miasta niczym kulturalna trakcja kolejowa na wielu torach: muzycznie – koncert wykonają artyści związani z dwom ośrodkami, wizualnie – warstwa wideo uwzględnia rejestracje dworców katowickiego i krakowskiego oraz koncertowo – 27 września odbędzie się druga prezentacja mobilnej kompozycji w ramach festiwalu filmowego Ars Independent w Katowicach. Projekt realizowany jest wspólnie z Instytucją Kultury Katowice – Miasto Ogrodów jako przedsięwzięcie łączące obydwa miasta i wskazujący na wspólne tradycje muzyczne, podobną politykę audiowizualną obydwu ośrodków i łączący flagowe festiwale Krakowic.  

 

GameOn / Duomo-Ignition

Małopolski Ogród Sztuki, 26 września (piątek), godz. 18:00

Widowisko multimedialne powstałe jako żywe laboratorium dźwięku i eksperymentu.  Pierwsza część koncertu poświęcona będzie popularnym tematom z gier video podkreślając rosnącą siłę tego sektora i coraz większe znaczenie tej przestrzeni kultury. Gracze doceniają nie tylko interaktywność gier, wciągające fabuły i piękną grafikę, ale coraz częściej także muzykę.

W pierwszej części koncertu zabrzmi muzyka do takich tytułów, jak Diablo II, The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Bioshock-Infinite, MegaMan: Dr. Wiley, Wildstar: Our Perception of Beauty oraz dwóch World of Warcraft: Wrath of the Lich King i Mists of Pandaria. Gościem specjalnym koncertu będzie Garry Schyman, kompozytor, laureat nagrody przyznawanej przez BAFTA – jeden z najznakomitszych i najbardziej znanych twórców muzyki do gier video na świecie. Świadczą o tym liczne nagrody, przyznawane mu za ścieżki dźwiękowe komponowane do serii gier BioShock, a także dziesiątek innych gier video, filmów i produkcji telewizyjnych, które odniosły sukces.

Większość aranżacji została specjalnie napisana na wirtuozowski skład kameralny z wiodącą rolą fletu solo. Główną solistką koncertu będzie słynna hollywoodzka flecistka Sara Andon nagrywająca partie do wielu kultowych hollywoodzkich ścieżek dźwiękowych, znana z porywającego dźwięku i głęboko angażujących interpretacji muzycznych. Jej liczne nagrania muzyki filmowej obejmowały WolverineDziedzictwo Bourne’a jej ostatnia praca nad nagraniami ścieżek dźwiękowych do gier wideo zawiera nominowany do nagrody Grammy® blockbuster Journey, World of Warcraft, Star Craft II, WildStar, BioShock-Infinite oraz League of Legends. Nagrywa także muzykę do wielu projektów Disneya. Specjalnych aranżacji  muzyki dla gier video prezentowanych przez Andon podczas koncertu w MOS podjęli się  m.in. tak cenieni kompozytorzy, Adam Gubman, Jeff Kurtenacker,  Russell Brower, Neal Acree i wreszcie sam Garry Schyman.  

Na drugą część koncertu składać się będzie utwór Ignition Łukasza NOX Pieprzyka, finalisty zeszłorocznego konkursu FMF Young Talent Award, w wykonaniu dwóch składów instrumentalnych: kwartetu smyczkowego Airis Quartet i tria perkusyjnego Amadrums Trio ilustrowany animacją z elementami 3D oraz video mappingu produkowaną przez Grzegorza Skórczewskiego z zespołem. Warstwa wizualna to rozwinięcie projektu zrealizowanego w cyklu „Mistrzowie Młodym” w ramach otwarcia Małopolskiego Ogrodu Sztuki w Krakowie w grudniu 2012. Punktem wyjścia dla projektu jest grafika Krzysztofa Skórczewskiego pt. Duomo wykonana w klasycznej technice miedziorytu, która stała się inspiracją dla artystów multimedialnych. Muzyka Pieprzyka ilustruje nieskończony ruch budowy i rozpadu słynnej mediolańskiej katedry pokazywany na specjalnie przygotowanym modelu Duomo. To prawdziwa wizualna uczta dla miłośników nowych mediów i współczesnych form kreacji w sztuce (post)cyfrowej.

 

Trzaska gra Smarzowskiego

Małopolski Ogród Sztuki, 27 września (sobota), godz. 21:30

Mikołaj Trzaska, kompozytor, saksofonista i klarnecista od wielu lat współpracuje z Wojtkiem Smarzowskim. Skomponował m.in. muzykę do filmów: Dom zły, Róża, Drogówka oraz Pod Mocnym Aniołem, filmu, którego koproducentem jest Krakowskie Biuro Festiwalowe i Krakow Film Commission. W projekcie Trzaska gra Smarzowskiego  kompozytorowi towarzyszy czternastoosobowa Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego, którą tworzą młodzi ludzie związani z Fundacją i Ośrodkiem „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach.  Zarówno Orkiestra, jak i Ośrodek „Pogranicze” to instytucje, które w swojej pracy edukacyjnej i artystycznej odwołują się do wielokulturowego dziedzictwa Europy Środkowowschodniej. Podczas niezwykłego i premierowego koncertu zostaną wykonane utwory – improwizacje – powstałe do czterech filmów Smarzowskiego. Pojawiają się również fragmenty, które nie zostały do filmów włączone, choć w intencji kompozytora stanowiły całość projektów Róża czy Dom zły

Muzyka filmowa jest najbardziej intymną częścią mojej twórczości. Mam ukryty lęk przed eksponowaniem tych emocji i uczuć w życiu codziennym, ale w muzyce, jak u większości artystów, to wychodzi – mówi Trzaska. - Ta muzyka ma w sobie coś z dzielenia się ostatnimi okruchami, ostatnią skórką chleba, mi na tym zależy, by w życiu wyciągać z kieszeni te okruchy po wielkich kęsach zjedzonych na szybko - wyjaśnił i przyznał, że tworząc muzykę do Róży czy do filmu Pod mocnym Aniołem, podobnie jak aktorzy, przeżywał i radość, i depresję, i lęk.

Współorganizatorem nurtu alterFMF jest Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie. To tutaj w grudniu 2013 r. miał swoją premierę projekt CzeTa Minkusa DREAMS MUSIC'13, a także w ramach cyklu "Mistrzowie-Młodym" prezentowany był zalążek projektu Duomo Ignition inspirowanego twórczością Krzysztofa Skórczewskiego.

 

Bilety i karnety na wydarzenia w ramach alterFMF będzie można kupować od najbliższego poniedziałku (25 września) od godz. 10:00 na portalu Eventim.pl oraz czterech punktach sieci informacji miejskiej InfoKraków: przy ul. św. Jana 2, w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2), w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (ul. Powiśle 11) oraz w Sukiennicach (Rynek Główny 1/3).

 

BILETY NA ALTER FMF – szczegóły tutaj.

 

Współorganizatorem i współzamawiającym projekt Europa Train Score  jest Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów.

 

Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów jest spadkobiercą Biura ESK Katowice 2016, które walczyło o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. Od 2011 roku jako miejska instytucja kontynuuje realizację programu „Miasta Ogrodów”, który zakłada, iż kultura jest ważnym czynnikiem przemiany społecznej i wizerunkowej miasta. Działania Instytucji Kultury Katowice – Miasto Ogrodów wzbogacają pejzaż kulturalny Katowic o wydarzenia na światowym poziomie z zakresu muzyki, sztuk wizualnych, filmu. Wydarzenia takie jak Katowice JazzArt Festival, Festiwal Muzyki Świata Ogrody Dźwięków czy Urodziny Miasta Kocham Katowice sprowadzają do Katowic najwybitniejszych wykonawców. Dzięki Street Art Festivalowi Katowice zyskują rangę jednej ze stolic street artu w Polsce. Krajobraz Katowic zmieniają projekty rewitalizacyjne i partycypacyjne zainicjowane przez Instytucje, takie jak Plac na glanc. Miasto Ogrodów, stawiając także na kulturę alternatywną, zaprasza co roku obiecujących młodych reżyserów na Międzynarodowy Festiwal Filmowy Ars Independent.

 

 

 

Ars Independent Festival to przestrzeń prezentacji wszelkiego rodzaju „ruchomych obrazów” jako formy ekspresji twórczej oraz miejsce krytycznej dyskusji na ich temat. Mając u swoich podstaw film, porusza się w stronę pograniczy alternatywnej kultury audiowizualnej, stąd też zainteresowanie niezależnymi grami wideo (nie-grami), mariażem muzyki z eksperymentem wizualnym, czy zjawiskami świeżymi i wciąż marginalnymi, takimi jak machinima. Sercem Ars Independent są dwa konkursy filmowe: Czarny Koń (aktorskie pełnemetraże) oraz Czarny Koń Animacji (animowane krótkiemetraże), w ramach których premierowo prezentowane są debiuty oraz filmy drugie reżyserów z całego świata.

 

 


Organizatorami Festiwalu są Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i RMF Classic.

Więcej informacji o programie Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie 2014 tutaj.

 

Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie – wspólne przedsięwzięcie Krakowskiego Biura Festiwalowego i radia RMF Classic - w krótkim czasie podbił serca widzów i zyskał uznanie krytyków.  To, co wyróżnia go spośród innych wydarzeń filmowych, to połączenie najwyższej jakości interpretacji muzyki filmowej wykonywanej przez czołowych muzyków i orkiestry z prezentacją na wielkim ekranie najwyższej jakości obrazu filmowego. Wszystko w niezwykłej scenerii hali ocynowni ArcelorMittal Poland. Monumentalne widowiska muzyczno – filmowe wyróżniają się śmiałością produkcyjną, innowacyjnością w sferze technologii dźwięku i obrazu, a także rozmachem wykonawczym, najwyższym poziomem artystycznym oraz – co szczególnie istotne dla widzów – obecnością najwybitniejszych twórców i kompozytorów. Dzięki rozmachowi festiwalu, zakrojonej na szeroką skalę promocji w Polsce i na świecie, a przede wszystkim obecności znakomitych gości z branży filmowej, współpracy z środowiskami filmowymi i producenckimi, festiwal szybko stał się rozpoznawalną marką w Europie, Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie. Za swoją innowacyjność był dwukrotnie nominowany do Nagrody Mediów Niptel, a branżowy portal Muzykafilmowa.pl sześć razy z rzędu ogłosił go Wydarzeniem Roku. Docenili go także dziennikarze hollywoodzkiego magazynu Variety, którzy zestawili FMF w jednym rzędzie z takimi znakomitymi festiwalami jak hiszpańska Ubeda, belgijski Ghent Film Festival, czy organizowany na Teneryfie Film Music Festival.

Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: FMF - Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Off Plus Camera, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, czy literacki Festiwal Conrada. KBF jest także wydawcą magazynu Karnet, zarządza powstającym centrum kongresowym ICE oraz Krakowską Komisją Filmową, administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków, a także prowadzi portal Krakow.travel. Więcej: www.biurofestiwalowe.pl

Radio RMF Classic jest muzyczną stacją, obecną w 19 największych miastach Polski. Dzięki starannie dobranemu połączeniu muzyki filmowej i klasycznej, wiarygodnym serwisom informacyjnym i tematycznej różnorodności pasm programowych przyciąga grono wyjątkowych i lojalnych słuchaczy. To intrygujące połączenie muzyki i dobrego smaku z najnowszymi informacjami ze świata sztuki, designu i nowych technologii. Stacja często gości na swojej antenie znakomitości polskiego życia kulturalnego i wiele innych ciekawych postaci. Organizuje także prestiżowy plebiscyt MocArty RMF Classic. Każdego dnia w całej Polsce 425 tysięcy osób słucha RMF Classic. Słuchacze RMF Classic to wyjątkowo atrakcyjna grupa docelowa: przedstawiciele prestiżowych grup zawodowych, osoby wykształcone, mieszkańcy największych miast polski. 54,6% słuchaczy RMF Classic stanowią osoby z najbardziej prestiżowych kategorii zawodowych (dyrektorzy, prezesi, wolne zawody/specjaliści, właściciele firm). 52,5% słuchaczy RMF Classic to mieszkańcy największych miast i aglomeracji miejskich (powyżej 500 tys.). 59,5% spośród nich posiada wyższe wykształcenie. Więcej: www.rmfclassic.pl Źródło: Radio Track MillwardBrown SMG/KRC; 01.2013–03.2013; zasięg dzienny; TG: ogół badanych; próba: 21053; struktura słuchaczy według zasięgu dziennego RMF Classic; 04.2012–03.2013; próba: 2183.

  • 09:16 Brenda Lee Rockin' Around The Christmas Tree
  • 09:18 Doris Day I'll Be Home for Christmas
  • 09:21 Rod Stewart Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow!
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 232, niedziela, 10 grudnia 2017
  • 1
    Lianne La Havas
    Twój Vincent
    Starry Starry Night
  • 2
    Alan Silvestri
    Forrest Gump
    Suita
  • 3
    Vangelis
    Łowca androidów
    Love Theme
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Copyright © 2017 RMF Classic