Wielka Gala Muzyki Filmowej. 10 kompozytorów na 10-lecie RMF Classic

Trzeci dzień FMF- Festiwalu Muzyki Filmowej przyniósł spektakularne wydarzenie – Wielką Galę Muzyki Filmowej. 10 kompozytorów na 10lecie RMF Classic. Pękająca w szwach hala ocynowni Arcelor Mittal Poland i wybuchające co chwilę owacje, na scenie wyjątkowe wykonania muzyki do największych dzieł światowego kina, a na widowni gwiazdy, wśród nich m.in.: Don Davis, Alberto Iglesias, Jan AP Kaczmarek, Abel Korzeniowski, Michał Lorenc, Trevor Morris, Diego Navarro i Gavin Greenaway – to musiało wzbudzać zachwyt. Tego wieczoru Kraków mógł z pewnością pochwalić się największym na świecie zagęszczeniem twórców muzyki srebrnego ekranu przypadającym na metr kwadratowy.

Galę poprowadzili: doskonale znana słuchaczom RMF Classic i fanom FMF dziennikarka Magdalena Miśka-Jackowska oraz lektor filmowy i „głos RMF Classic” Piotr Borowiec. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia i Chórem Pro Musica Mundi dyrygował Gavin Greenaway - angielski dyrygent i kompozytor, prowadzący większość sesji nagraniowych Hansa Zimmera.

Na początku tego niezwykłego wieczoru zabrzmiała zwycięska suita konkursu Young Talent Award, skomponowana do czterominutowej etiudy Ciemna strona księżyca autorstwa Marka Gajowskiego. Utwór skomponował młody holenderski kompozytor Matthijs Kieboom. Publiczność przyjęła go owacyjnie.

Po nim usłyszeliśmy wykonaną po raz pierwszy suitę Abla Korzeniowskiego z filmu Madonny W.E. Królewski romans. I nie była to jedyna prapremiera tego wieczoru. Po raz pierwszy w Polsce zabrzmiała także m.in. suita Alberto Iglesiasa do El amante menguante – kontrowersyjnego niemego filmu, będącego fragmentem Porozmawiaj z nią Pedro Almódovara. Dzięki uprzejmości Craiga Armstronga mogliśmy posłuchać muzyki do filmu Wielki Gatsby, a także wywołującego na twarzy szczery uśmiech fragmentu z To właśnie miłość. Aplauz publiczności wywołała muzyka Michała Lorenca do kultowych produkcji lat 90. – Bandyty i Psów. Nie zabrakło także suity z Niewiernej Jana AP Kaczmarka, której jak przyznał kompozytor, szczególnie lubią słuchać arabskie księżniczki. Wykonaniem muzycznego fragmentu z filmu Oscar, the Color of Destiny zadyrygował sam kompozytor – zaprzyjaźniony z FMF Diego Navarro. Zachwycała muzyka Abla Korzeniowskiego skomponowana do Samotnego mężczyzny, a także pełna niepokoju i grozy suita Jamesa Newtona Howarda z połączonych filmów Osada i Szósty zmysł. Ciarki przechodziły, kiedy w monumentalnie brzmiącym fragmencie z filmu Matrix Rewolucje zaśpiewał chór.

Wiele radości, zarówno wizualnej, jak i dźwiękowej przyniosła suita z bajecznie kolorowego Marzyciela, Jana A. P. Kaczmarka, nagrodzonego wszak za tę ścieżkę dźwiękową Oscarem. Na koniec usłyszeliśmy premierowo dwie suity autorstwa Trevora Morrisa, skomponowane do doskonale znanych także w Polsce seriali historycznych. Magicznie zabrzmiała tego wieczoru muzyka z Rodziny Borgiów (reż. Neil Jordan) z niezrównanym Jeremym Ironsem oraz Dynastii Tudorów, w której postać Henryka VIII kreował Jonathan Rhys Meyers.
To pewne: ten koncert przejdzie do historii!


Alberto Iglesias

Jeden z najbardziej uznanych hiszpańskich kompozytorów, od 18 lat stale współpracujący z Pedro Almodóvarem. Jest autorem muzyki do dzieł najbardziej awangardowych hiszpańskich reżyserów (Carlos Saura, Bigas Luna, Julio Medem) jak również do filmów Olivera Stone’a, Johna Malkovicha, Fernando Meirellesa, Marca Fostera, Stevena Soderbergha czy Tomasa Alfredsona. Laureat 19 najważniejszych nagród filmowych. Trzy razy otrzymał Europejską Nagrodę Filmową za filmy Volver, Przerwane objęcia i Szpieg. Trzykrotnie nominowany do Oscara i nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej za filmy Wierny ogrodnik, Chłopiec z latawcem oraz Szpieg. Rekordzista w zdobywaniu nagród Goya (Nagroda Hiszpańskiej Akademii Sztuki Filmowej), w 2012 po raz dziesiąty otrzymał nagrodę dla najlepszego kompozytora. 

 

Don Davis

Dwukrotny zdobywca nagrody Emmy, amerykański kompozytor muzyki filmowej, dyrygent i aranżer, autor muzyki do kultowej trylogii Matrix. Studiował na University of California (UCLA) na kierunku teorii muzyki i kompozycji. Już po ukończeniu 20. roku życia trafił do branży filmowej. Na początku zajmował się orkiestracją i dyrygenturą muzyki filmowej, po czym na początku lat 80. rozpoczął karierę kompozytora. Skomponował muzykę do licznych amerykańskich seriali telewizyjnych, gier video, a także do filmów kinowych, takich jak Kiedy mężczyzna kocha kobietę, Za linią wroga, Ballistic, Dom na Przeklętym Wzgórzu czy Park Jurajski III, oraz do jednego z pierwszych filmów braci Wachowskich Brudne pieniądze z 1996 roku. Poza muzyką filmową Davis skomponował około 30 utworów muzyki kameralnej i utworów orkiestrowych, wielokrotnie był gościem Festiwalu Nowej Muzyki w Donaueschingen, a w październiku 2010 odbyła się premiera jego opery – Rio de Sangre w Milwaukee/Wisconsin.

 

James Newton Howard


Jeden z najbardziej wszechstronnych i szanowanych kompozytorów pracujących obecnie w branży filmowej. Otrzymał dotychczas nominacji do Oscara, w tym sześć za najlepszą muzykę do filmów Opór, Michael Clayton, Osada, Ścigany, Książę przypływów oraz Mój chłopak się żeni i dwa za najlepszą oryginalną piosenkę filmową (filmy Junior oraz Szczęśliwy dzień). Wraz z Hansem Zimmerem został nagrodzony w 2009 roku nagrodą Grammy za muzykę do filmu Mroczny Rycerz. Był także nominowany do tej prestiżowej nagrody za muzykę do filmów Krwawy diament, Dinozaur i Znaki oraz za piosenkę do filmu Szczęśliwy dzień. Oprócz tego zdobył nagrodę Emmy za motyw muzyczny do serialu Gideon’s Crossing w reżyserii Andre Braughera oraz dwie nominacje do tej nagrody za motywy muzyczne do seriali Ostry Dyżur (Warner Bros) oraz Men (Ving Rhames). Był także czterokrotnie nominowany do Złotych Globów za niesamowitą muzykę orkiestrową do nowej wersji King Konga w reżyserii Petera Jacksona, piosenki do filmów Junior oraz Szczęśliwy dzień oraz prowokacyjną muzykę symfoniczną do filmu Opór. W 2008 r. został uhonorowany nagrodą World Soundtrack Award dla kompozytora roku za wkład w filmy Wojna Charliego Winsona, Michael Clayton oraz Jestem legendą. Otrzymał także nagrodę za najlepszą ścieżkę dźwiękową roku w ramach Classical BRIT Awards za filmy Mroczny Rycerz (2009) i Krwawy diament (2008). W 2009 r. został laureatem specjalnej, jubileuszowej, piątej nagrody GoldSpirit dla najlepszego kompozytora poprzedniego pięciolecia (2004-2008) przyznawaną w ramach Úbeda Film Music Conference w Hiszpanii. W lutym 2009 r. pierwszy utwór koncertowy Howarda, I Would Plant a Tree, został wykonany przez Pacific Symphony w ramach American Composers Festival. Howard, wyróżniony przez Amerykańskie Stowarzyszenie Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP) prestiżową nagrodą im. Henry’ego Manciniego za całokształt twórczości, brał udział w tworzeniu ponad stu filmów.

 

Jan A.P. Kaczmarek

Laureat Oscara za muzykę do filmu Finding Neverland (Marzyciel) Marca Forstera. Jan A.P. Kaczmarek za życiowy przełom i wstęp do kariery artystycznej uważa staż w awangardowym Teatrze Laboratorium Jerzego Grotowskiego w 1976. Debiutował jako kompozytor i wykonawca muzyki dla Teatru Ósmego Dnia i dla stworzonej przez siebie Orkiestry Ósmego Dnia. W 1982 roku, po pierwszym tournée w USA, nagrał swój pierwszy album, Music For The End dla niezależnej wytwórni Flying Fish Records. W 1989 roku, po licznych koncertach w Europie i wydaniu 3 kolejnych albumów, pozostał na stałe w USA. Pracował dla czołowych amerykańskich teatrów. W 1991 roku napisał muzykę do spektaklu Szkoda, że ona jest ladacznicą, JoAnne Akalaitis w Public Theatre/The New York Shakespeare Festival. Kompozytor otrzymał za to prestiżową nowojorską nagrodę - Drama Desk Award 1992 - przyznawaną za najlepszą muzykę teatralną roku. Międzynarodowe uznanie przyniosła kompozytorowi jednak muzyka filmowa, w tym m.in. do tak wybitnych tytułów, jak: Niewierna Adriana Lyne’a, Całkowite zaćmienie, Plac Waszyngtona, Trzeci cud Agnieszki Holland, Spotkanie Toma McCarthy'ego, Aimee i Jaguar Maxa Farberbocka, Stracone dusze Janusza Kamińskiego, Quo vadis Jerzego Kawalerowicza, czy wreszcie Marzyciel Marca Forstera. Za ten ostatni film kompozytor zdobył nie tylko Oscara, ale też nagrodę National Board of Review, nominacje do Golden Globes i nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej (BAFTA).

 

Michał Lorenc

Jeden z najwybitniejszych i zarazem najbardziej popularnych kompozytorów muzyki filmowej w Polsce, porównywany przez amerykański branżowy tygodnik Variety do wybitnego amerykańskiego kompozytora Aarona Coplanda. Stworzył muzykę do ponad 175 filmów, seriali telewizyjnych, filmów dokumentalnych oraz spektakli teatralnych. Współpracował z najlepszymi reżyserami z Polski, Czech, Wielkiej Brytanii i USA. Nagrywał z najlepszymi polskimi orkiestrami: Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Filharmonii Narodowej i Warszawską Operą Kameralną. Od lat często współpracuje z muzykami z zespołu DesOrient – polskimi specjalistami od muzyki etnicznej. Jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej, Czeskiej Akademii Filmowej oraz Polskiej Akademii Filmowej.

 

Abel Korzeniowski

Polski kompozytor filmowy urodzony w Krakowie. Studiował kompozycję na Akademii Muzycznej pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego. Od 2006 roku mieszka i pracuje w Los Angeles. Jest autorem muzyki do filmów zarówno polskich jak i zagranicznych twórców, takich jak: Jerzy Stuhr (Duże zwierzęPogoda na jutro) czy Tom Ford (Single Man). Skomponował także muzykę do filmu niemego Metropolis Fritza Langa. Dwukrotnie był nominowany do Złotego Globu. Współpracował również z Madonną przy jej filmie W.E. oraz trasie koncertowej MDNA.

 

Trevor Morris

Kanadyjski kompozytor, autor muzyki do wielkich produkcji telewizyjnych, seriali, filmów i gier komputerowych. Najbardziej znany ze ścieżek dźwiękowych do seriali Rodzina Borgiów, Dynastia Tudorów czy filmu Immortals. Bogowie i herosi. Współpracował z najlepszymi reżyserami i producentami w branży, między innymi Jerrym Bruckheimerem, Neilem Jordanem, Tonym i Ridleyem Scottami.

 

Diego Navarro

Pochodzący z Teneryfy kompozytor i dyrygent swoją edukację muzyczną rozpoczynał od nauki gry na gitarze i fortepianie. Po trzech latach studiów w konserwatorium muzycznym w Santa Cruz, kontynuował naukę gry na fortepianie oraz kompozycji w Trinity College of London. W 1996 roku został uhonorowany nagrodą “Outstanding Musicianship Award” przyznawaną przez Wydział Kompozycji Berklee College of Music.

 

Craig Armstrong

Urodzony w 1959 roku Szkot odebrał gruntowne wykształcenie w Royal Academy of Music, gdzie studiował kompozycję, skrzypce i fortepian. Szybko jednak dał się poznać jako wszechstronny twórca, który nie oddziela grubą kreską muzyki poważnej i popularnej. W 1994 roku rozpoczął współpracę ze słynną grupą z Bristolu – Massive Attack – współtworząc ich pamiętną, definiującą gatunek płytę Protection. Niedługo potem wydał własny album - The Space Between Us. Krążek umocnił jego pozycję jako cenionego producenta, który lubi łączyć klasyczne motywy muzyczne z nowoczesną elektroniką.

 

Gavin Greenaway

Angielski dyrygent i kompozytor, prowadzi większość sesji nagraniowych Hansa Zimmera. Od 25 lat zajmuje się komponowaniem, pisaniem piosenek, produkcją muzyczną, orkiestracją i dyrygowaniem. Pracował przy ponad 50 filmach (między innymi: Igrzyska Śmierci, Mroczny Rycerz powstaje, Gladiator). Dyrygował orkiestrami dla najlepszych hollywoodzkich kompozytorów (Hans Zimmer, James Newton-Howard, John Powell).

 

 

  • 12:33 Ashanti We Wish You A Merry Christmas
  • 12:42 Queen A Winter's Tale
  • 12:46 Bob Dylan Here Comes Santa Claus
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 232, niedziela, 10 grudnia 2017
  • 1
    Lianne La Havas
    Twój Vincent
    Starry Starry Night
  • 2
    Alan Silvestri
    Forrest Gump
    Suita
  • 3
    Vangelis
    Łowca androidów
    Love Theme
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Copyright © 2017 RMF Classic