Song o Brechcie

Prapremiera odbędzie się 25.08.2016 roku o godzinie 20:00 na Scenie Oficyna Teatru Kamienica w Warszawie, a więc w miesiącu rocznicy śmierci Bertolta Brechta.

Warszawa
25.08.2016


Reżyseria:
Duśka Markowska-Resich

Scenografia:
Wojciech Stefaniak

Songi:
Bertolt Brecht / Kurt Weill

Tłumaczenie na język niemiecki: Samanta Gorzelniak

Artyści:
• Mirosław Zbrojewicz – Brecht
• Katarzyna Zawiślak-Dolny – śpiewaczka
• Jacek Bylica – fortepian

Monodram Duśki Markowskiej Resich „Song o Brechcie” mógłby być, po prostu, biografią świetnego artysty tworzącego w nieświetnych czasach. Mogłaby. Jednak jest czymś znacznie więcej: szorstką („ostrą jak brzytwa”!) apologią pisarza i pisarstwa.

Poznajemy bohatera – Berta (nie Bertolta!) Brechta, który na dwie godziny przed próbą spektaklu, poddaje się reminiscencjom ze swojego życia. Przybierają one formę świadectwa-rozprawy z przeszłością, artykułowanej raz to przez bohatera na scenie, raz przez głosy z offu. Te rozliczeniowe rejestry pamięci wynurzają się wartkim rytmem, jakby – zgodnie z programowymi postulatami teatru Brechta – miały „brać ludzi za pysk”. W gruncie rzeczy jest to bowiem ciąg antytez: mieszczańskie ambicje ojca contra  antymieszczańskość bohatera, konformistyczny system edukacji contra bunt, pierwsza sztuka teatralna– anty-moralne treści, praca w lazarecie wojskowym podczas I wojny światowej contra pacyfizm, ład społeczny contra rewolucja, stary teatr contra nowy teatr Brechta…

Życie artysty jest oto zwielokrotnionym gestem negacji. Monologi bohatera przeplatane są songami do muzyki Kurta Weilla, które fantastycznie posuwają akcję do przodu, wyostrzają jeszcze spojrzenie bohatera na kolejne fragmenty historii – tej osobistej i
tej europejskiej (choćby song w tłumaczeniu B. Witek Swinarskiej „Jak sobie pościelisz” w zderzeniu z emigracją bohatera po dojściu Hitlera do władzy). Wspaniały autorski pomysł, tkanka literacka godna wielkich dramaturgów.

Kolejne antytezy wpisują się zaś w szersze zaprzeczenie tożsamości bohatera z różnych okresów życia: Bert nie jest już tylko antymieszczaninem, nie tylko komunistą, rewolucjonistą czy pacyfistą. Nie jest nawet, po prostu, tylko twórcą i teoretykiem teatru. Jest Wielkim Pisarzem! Tym, który pisze w każdych czasach i przyporządkowanym im tożsamościom. Brecht-Pisarz – oto, kto wyłania się z tej niezwykłej sztuki Duśki Markowskiej Resich. Tu także widać ostry pazur pisarski, który znam ze sztuk o Stanisławie Auguście Poniatowskim” Ostatni sen króla” czy mojej ukochanej „Kawy z kalwadosem”.

Specjalne ukłony dla autorki za wewnętrzną dialogiczność monologów bohatera, projektującą relację bohater-odbiorca, aktor-widz.

Autorka: ANNA GRĘDA- dziennikarka współpracująca z magazynem muzycznym Muzyka w Mieście i z life stylowym Twoim Stylem.



Reżyseria
Duśka Markowska-Resich
Absolwentka reżyserii Uniwersytetu Paris VIII (Francja). Reżyser teatralny i filmowy, dziennikarka i fotograf. Autorka scenariuszy filmowych i sztuk teatralnych: Chopin – cztery wieczory pisarskie, Ostatni sen króla – rzecz o Stanisławie Auguście Poniatowskim, Kawa z kalwadosem, Dwa portrety i rzecz o siostrach Boznańskich, Pieśń wieloryba. Autorka libretta i reżyser opery Olga Bo (o Oldze Boznańskiej). Laureatka nagród i wyróżnień za filmy dokumentalne.

Scenografia
Wojciech Stefaniak
Scenograf teatralny, zrealizował dotychczas kilkadziesiąt projektów teatralnych, między innymi w Kaliszu, Poznaniu, Olsztynie, Toruniu, Warszawie i Krakowie. Na stałe współpracuje z Teatrem Kwadrat w Warszawie. Autor licznych scenografii w teatrach niemieckich.

Aktor
Mirosław Zbrojewicz
Wybitny aktor teatralny, filmowy, telewizyjny i dubbingowy. Niezwykła |i dynamiczna osobowość. Absolwent studiów w Państwowej Szkole Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zagrał w ponad 40 polskich i zagranicznych filmach, licznych serialach i słuchowiskach radiowych. Aktualnie aktor Teatru Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie.

Aktorka
Katarzyna Zawiślak-Dolny
Młoda aktorka krakowska, z dużym dorobkiem zawodowym. Znakomita pieśniarka grająca w licznych spektaklach muzycznych. Aktualnie aktorka Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Fortepian
Jacek Bylica
Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jako solista i kameralista brał udział w koncertach w całym kraju, a także w USA, Kanadzie i Izraelu. Nagrywa dla telewizji oraz radia.


Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic