"Makbet" w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu

W Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu trwają próby „Makbeta” w reż. Agaty Dudy-Gracz, z muzyką Mai Kleszcz i Wojciecha Krzaka. W roli tytułowej wystąpi Cezary Studniak, Lady Makbet zagra gościnnie Magda Kumorek. Premiera 13 października 2017.

Wrocław
Premiera: 13 października 2017 na Dużej Scenie
Daty spektakli: 12-15, 17 i 26-28 października


 

 

WILLIAM SHAKESPEARE
MAKBET
W PRZEKŁADZIE STANISŁAWA BARAŃCZAKA
Premiera: 13 października 2017 na Dużej Scenie
Bilety w cenie 25-80 zł do nabycia w kasie Capitolu i na www.teatr-capitol.pl
Daty spektakli: 12-15, 17 i 26-28 października;
Spektakl dla widzów powyżej 18 lat

Realizatorzy
Adaptacja, scenografia, kostiumy i reżyseria: Agata Duda-Gracz
Muzyka i kierownictwo muzyczne: Maja Kleszcz i Wojciech Krzak
Reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk
Ruch sceniczny: Tomasz Wesołowski
Praca nad słowem: Michał Pabian
Przygotowanie wokalne: Magdalena Śniadecka
Realizacja dźwięku: Krzysztof Borowicz


Szkocja XI wieku – miejsce i czas, w którym życie ludzkie nie waży wiele. Mężczyzna wart jest tyle, ile jego czyny w bitwie, kobieta – jeśli rodzi zdrowych synów. Morderstwo to sposób na pozbycie się wroga, ale i metoda sukcesji tronu. W cenie jest bezwzględność i odwaga, litość i wątpliwości zrodzone z refleksji będą słabością. Dlatego pierwsza zbrodnia Makbeta czyni następne koniecznymi. Uruchomiony jedną decyzją mechanizm unicestwi przecież w końcu swojego architekta, odbierając mu wcześniej spokój. W świecie, który raz spłynął krwią, nikt nie zachowa czystych rąk.
W swojej realizacji „Makbeta” Agata Duda-Gracz opowiada o pokuszeniu i winie, o zaczynie zła, który w sobie nosimy, o tym, jak tragicznie splata się w nas dziedzictwo antyku i chrześcijaństwa. Z niezwykłą precyzją analizuje związki między postaciami: szukając pokrewieństw, zależności i motywów sięga do źródeł historycznych i tworzy wieloznaczne, przejmujące tło dla głównych wątków dramatu.
W kilkudziesięcioosobowej obsadzie zobaczymy niemal cały zespół Teatru Muzycznego Capitol, aktorów z Krakowa, Poznania, Wrocławia i Warszawy oraz studentów Studium Musicalowego Capitol. Ruch sceniczny opracowuje Tomasz Wesołowski, światło reżyseruje Katarzyna Łuszczyk.

Obsada
Hekate: Emose Uhunmwango
Wiedźma I: Helena Sujecka
Wiedźma II: Agnieszka Oryńska-Lesicka
Wiedźma III: Justyna Antoniak
Lady Makbet: Magda Kumorek (gościnnie)
Makbet: Cezary Studniak
Seyton: Maciej Maciejewski
Lulach: Łukasz Wójcik
Lady Lenox: Maja Lewicka
Lenox: Bartosz Picher
Lady Menteth: Karolina Micuła (gościnnie)
Menteth: Artur Bocheński / Igor Kowalunas (gościnnie)
Angus: Błażej Wójcik
Duncan: Zbigniew Ruciński (Narodowy Stary Teatr) / Ildefons Stachowiak (Teatr Nowy w Poznaniu)
Lady Malcolm: Elżbieta Kłosińska
Malcolm: Artur Caturian
Lady Donalbein: Bożena Bukowska
Donalbein: Tomasz Leszczyński
Lady Banquo: Ewa Szlempo
Banquo: Krzysztof Wrona (gościnnie)
Fleance: Bruno Krywiak (gościnnie)
Lady Macduff: Justyna Szafran
Macduff: Wojciech Brzeziński (Teatr Ateneum w Warszawie)
Syn Macduffa: Klaudia Waszak (gościnnie)
Lady Rosse: Paulina Jeżewska (gościnnie)
Rosse: Cezary Łukaszewicz (Teatr Polski we Wrocławiu) / Tomasz Wysocki (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie)
Syn Macdonwalda: Adrian Kąca
Narzeczona Glen: Katarzyna Szkudlarek (gościnnie)
Mell – Kucharka: Marta Sapalska (Studium Musicalowe Capitol)
Erin – Pokojówka: Natalia Brudniak (gościnnie)
Mairin – Służąca: Natalia Borysiewicz (gościnnie)
Shana – Służąca: Alicja Konarska (gościnnie)
Tullia – Mamka: Malwina Stępińska (gościnnie)
Duana – Służąca: Małgorzata Urbanowicz (gościnnie)
Isleen – Dama dworu: Barbara Gołębiowska (Studium Musicalowe Capitol)
Triona – Dama dworu: Adrianna Górka (Studium Musicalowe Capitol)
Maureen – Tancerka: Żaneta Kwiatek (Studium Musicalowe Capitol)
Morgan – Żebraczka: Karolina Moc (Studium Musicalowe Capitol)
Cahan – Kaleka: Paula Musiał (Studium Musicalowe Capitol)
Ian – Najemnik: Piotr Małecki
Birk – Rycerz: Michał Szymański (gościnnie)
Dirk – Giermek: Filip Zaszewski (gościnnie)

Realizatorzy

Agata Duda-Gracz Reżyser, scenograf; ukończyła historię sztuki ze specjalizacją mediewista-bizantolog na Uniwersytecie Jagiellońskim (1998) i Wydział Reżyserii Dramatu w krakowskiej PWST (2002). Pracuje w wielu polskich teatrach: w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdyni, Opolu, Łodzi. Jej przedstawienia charakteryzuje autorska, wyrazista oprawa plastyczna i szczególny, wnikliwy sposób pracy nad tworzeniem postaci. Sięga po klasyczne dramaty, choć omija współczesne teksty, pisze także sama, kreując fascynujące analizy małych społeczności ludzkich. Mówi o sobie, że jest rzemieślnikiem, nie artystą, a o teatrze, że „powinien być jak kościół, którego fundamentami są: wiara, szacunek, miłość i wiedza”. Za prace scenograficzne i reżyserskie otrzymała wiele nagród, m.in. Złoty Laur za mistrzostwo w sztuce, Złotego Yoricka – główną nagrodę Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku, Nagrodę Kapituły im. Aleksandra Bardiniego na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej za całokształt pracy artystycznej, Nagrodę Główną Festiwalu R@Port w Gdyni, nagrodę za najlepszą reżyserię na XXIII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Maja Kleszcz

Pochodzi z rodziny o tradycjach radiowych (jej tato Włodzimierz Kleszcz zwany jest "ojcem polskiego world music i reggae"), od dziecka nasiąkała dźwiękami z najwyższej półki. Blues, jazz, reggae , starannie wyselekcjonowane, najlepsze tradycje muzyki "czarnej" stanowiły jej codzienność. Ten rodzaj filozofii śpiewu ukształtował jej wrażliwość wokalną. Burning Spear, Elvis Presley Bob Marley, Animals, Ella Fitzgerald, Bessie Smith, Blind Willie Johnson, ale i muzyka klasyczna i eksperymentalna spod znaku Grażyny Bacewicz, Henryka Mikołaja Góreckiego, Jordiego Savalla czy Meredith Monk.
To właśnie połączenie tych dwóch światów stanowi o unikalności jej wokalnych propozycji. Wcześniej poznaliśmy ją jako pierwszy głos Kapeli ze Wsi Warszawa (zaczynała mając 14 lat!), gdy na scenach świata zachwycała swoją wizją tzw. "białego głosu". Od kilku lat śpiewa i komponuje muzykę do spektakli teatralnych.
Laureatka nagród muzycznych, w tym głównej nagrody w kategorii "najlepsza muzyka" za kompozycję do spektaklu "Podróż zimowa" Teatru Polskiego we Wrocławiu na Międzynarodowymo Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie (2015).

Wojtek Krzak

Z wykształcenia antropolog kultury (specjalizował się w temacie pogrzebowych pieśni dawnych Inflant Polskich - obecna Łotwa), z wyboru, a raczej jego braku - multiinstrumentalista. Muzyk intuicyjny (po 4 latach niewdzięcznej nauki gry na akordeonie, definitywnie zrezygnował z wykształcenia muzycznego), przygodę ze sceną zaczynał mając 16 lat , lecz z pewnością najbardziej ukształtowała go dekada w barwach Kapeli ze Wsi Warszawa.
Laureat wielu nagród muzycznych, zwycięzca polskiej edycji konkursu British Council Young Music Entrepreneur of the Year (2007).
Członek Rady Artystycznej Przeglądu Piosenki Aktorskiej.
Gra na wielu instrumentach: od skrzypiec poprzez liry korbowe, nyskelharpy, bębny tradycyjne po gitary.

Katarzyna Łuszczyk

Studiowała na wydziale Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie i na wydziale Polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Na stałe związana z Nowym Teatrem Krzysztofa Warlikowskiego. Od 2002 roku jest jego stałym asystentem, m.in. przy spektaklach: „Anioły w Ameryce”, „(A)pollonia”, „Koniec”, „Opowieści afrykańskie według Szekspira”, „Kabaret Warszawski”, „Francuzi”. Podróżując z tymi spektaklami pracowała w ponad 50 teatrach na całym świecie. Reżyseruje światła w spektaklach m.in. Agaty Dudy-Gracz (wszystkie realizacje w Capitolu i Gale Przeglądu Piosenki Aktorskiej), Pawła Passiniego, Małgorzaty Bogajewskiej, Krystyny Jandy, Bogusława Lindy, Przemysława Wojcieszka w wielu teatrach w Polsce. Jako reżyser światła współpracuje także z Muzeum Powstania Warszawskiego przy spektaklach tam wystawianych, a jako projektant oświetlenia – z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Tomasz Wesołowski Aktor, tancerz, choreograf, pedagog. Absolwent Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (2001). W latach 1997-2005 tancerz Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu. Tańczył w choreografiach m.in. Jacka Łumińskiego, Conrada Drzewieckiego, Christane Brunel, Paula Claydena oraz w rekonstrukcji spektaklu Poli Nireńskiej. Prowadził Master Class na University of Utah w Salt Lake City, University of the Art w Filadelfii oraz na Long Island University w Nowym Jorku. Współpracował m.in. z Henriettą Horn, Stephenem Brinkmannem i Janett Panetą. Ma dyplom tancerza zawodowego, przyznawany przez Związek Artystów Scen Polskich, oficjalnie honorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współpracuje z Wydziałem Tańca krakowskiej PWST w Bytomiu.

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic