ON AIR
od 14:00 Życie z klasą zaprasza: Urszula Urzędowska

Kino to fikcja? Poznaj nowości Netia Off Camera

Anne Hathaway w jednej z najlepszych ról w karierze, elektryzujący Nick Jonas i zagadkowy James Franco to kolejni bohaterowie nowej sekcji specjalnej "Ludzie to fikcja?". Co jeszcze czeka widzów podczas 10.Netia Off Camera?

Kino to fikcja? Poznaj nowości Netia Off Camera

„Ofiara” to momentami szokujący i epatujący przemocą fabularny debiut Andrew Neela. Reżyser próbuje dotrzeć do przyczyn i podłoża agresywnego zachowania mężczyzn, uwięzionych w opresyjnych normach kulturowych określających samą męskość. Reżyser ukazuje zezwierzęcenie uniwersum amerykańskiego kampusu. Obnaża zakłamanie lansowanych wartości i ideałów. W rolach głównych Nick Jonas i James Franco.
 

Hiszpański reżyser Nacho Vigalondo w bezkompromisowy i szalony sposób zderza ze sobą konwencje realistycznego dramatu obyczajowego z horrorem i kinem spod znaku science-fiction. Feministyczny z ducha i przewrotny „Colossal” to rzadkie i niezwykle udane połączenie wywrotowych treści z pierwszorzędną filmową rozrywką. Nieuleczalna imprezowiczka, Gloria (Anne Hathaway) po tym, jak rzuca ją chłopak, mający dość jej nieustannych wyskoków, zostaje zmuszona do powrotu do rodzinnego miasteczka. Tam odnawia licealną relację z obecnym właścicielem lokalnego baru, Oscarem (Jason Sudeikis). Niespodziewanie jednak bohaterka odkrywa ścisłą zależność między sobą a pojawiającym się znikąd, na drugim końcu świata – w Seulu – potworem.   

Pełnometrażowy dokument Theo Anthony’ego mocno eksperymentuje z samą formą tego gatunku i zamiast tzw. „gadających głów”, wypowiadających się o Baltimore i perypetiach ze szczurami w rolach głównych, widzowie oglądają nowatorską narrację, uzupełnioną oryginalnymi wizualizacjami. Zostają w ten sposób wprowadzeni w zawiłą historię miasta i rządzących nim uprzywilejowanych klasowo i rasowo społeczności. Film Anthony’ego przyjmuje perspektywę zwierząt uważanych powszechnie za „miejskie szkodniki”, z którymi należy walczyć za wszelką cenę. Ten posthumanistyczny zabieg konstrukcyjny pozwala nie tylko zagłębić się w alternatywną opowieść o Baltimore, ale i uświadomić sobie rozliczne zagrożenia i niebezpieczeństwa, jakie czyhają na te stworzenia niemal na każdym kroku.   

Sekcja „Ludzie to fikcja?” nakłania do choćby chwilowej zmiany optyki i spojrzenia na pozycję człowieka w świecie i jego związki ze zjawiskami, jakie przyjęto uważać za „wynaturzenie”. Nazwę sekcji zaczerpnięto z popularnego facebook’owego profilu drwiącego z aż nadto akademickich i skomplikowanych teorii posthumanistycznych.    

Kolejna festiwalowa nowość to sekcja "Silna płeć". Filmy prezentowane w jej ramach  dotykają tego, co nurtuje, fascynuje, cieszy, gnębi czy frustruje współczesne kobiety. Co jest dla nich ważne, o co walczą, z czym muszą się borykać?   

Reżyserka filmu „Kaygi”, Ceylan Özgün Özcelik, tworzy przekonujące studium paranoi i wyobcowania, pogłębiających się ze względu na sytuację polityczną w Turcji. Psychiczne niepokoje i schorzenia głównej bohaterki, stawiającej na prywatnej i osobistej płaszczyźnie czoła bezdusznemu systemowi, staje się metaforą coraz bardziej postępującej alienacji i nieprzepracowanej społecznej traumy.
   

Stefan Ruzowitzky zabiera widzów do współczesnego Wiedenia. W swoim filmie "Piekło" opowiada historię młodej kobiety, która jest świadkiem jednego z okrutnych rytualnych morderstw. Seryjny zabójca kobiet postanawia zlikwidować niewygodnego świadka i rusza w pościg, zamieniając jej życie kobiety w piekło. Bohaterka jednak nie będzie jego kolejną ofiarą, silna i zdeterminowana, żądna zemsty, odwdzięcza się oprawcy tym samym.
    

Więcej informacji o programie 10.Netia Off Camera znajdziecie na www.offcamera.pl. Święto kina niezależnego zaczyna się już 28 kwietnia w Krakowie. Do zobaczenia.

    





Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic