ON AIR
od 07:00 Śniadanie Mistrzów zaprasza: Łukasz Wojtusik

Najlepsi śpiewacy świata na żywo z Nowego Jorku. Jubileusz dziesięciolecia transmisji HD LIVE

Przedsięwzięcie „The Met: Live in HD” nawiązuje do bogatej, ponad 80-letniej tradycji słynnych transmisji radiowych spektakli tego nowojorskiego teatru. Pomysłodawcą cyklu jest obecny dyrektor generalny The Metropolitan Opera – Peter Gelb, od lat związany z branżą telewizyjną. 30 grudnia 2006 roku po raz pierwszy w historii popłynął w eter operowy obraz i dźwięk w formacie HD & DD Surround; pokazano „Zaczarowany flet” Mozarta. Spektakl obejrzało wtedy 30.000 widzów zgromadzonych w 150 salach na terenie USA. Sukces kasowy i frekwencyjny sprawił, że do projektu natychmiast przyłączyły się ośrodki z całego świata.

W Polsce nazywowkinach.pl prezentuje transmisje z Met już w ponad 20 kinach w całej Polsce.

Naprawdę na żywo
Cyfrowy sygnał o wysokiej rozdzielczości dociera do adresata za pomocą satelity okołoziemskiego zaledwie z kilkusekundowym opóźnieniem. W Europie – mimo sześciogodzinnej różnicy czasu – przedstawienia można oglądać na żywo wieczorem, a to dlatego, że Met, jak nazywają swój teatr nowojorczycy, gra w soboty dwa spektakle: pierwszy wczesnym popołudniem, a drugi wieczorem. Transmitowany jest ten popołudniowy. Przed każdą transmisją odbywają się w trakcie wcześniejszych przedstawień dodatkowe próby kamerowe, aby podczas przekazu na żywo obraz z kilkunastu kamer był idealnie zsynchronizowany z wydarzeniami na scenie.

Liczby
Na cykl „The Met: Live in HD” sprzedano do tej pory ponad 17 milionów biletów. Transmisje nowojorskich spektakli oglądają widzowie 70 krajów świata zgromadzeni w ponad dwóch tysiącach sal kinowych, filharmonicznych i teatralnych. Do dziś zaprezentowano w ramach tego cyklu 87 przedstawień – od klasyki po dzieła współczesne. Najpopularniejsze tytuły pokazywane są ponownie, jednak za każdym razem w innej obsadzie.

Teatr gwiazd
Nowojorska The Metropolitan Opera od początku swej działalności (1883) słynie nie tylko z występów doskonałych śpiewaków i dyrygentów, ale także z kreowania ich karier. Nic więc dziwnego, że każdy chce stanąć na jej scenie. O ten przywilej starali się najwięksi, z Marią Callas na czele. Od ponad 40 lat o muzyczny poziom Met dba charyzmatyczny James Levine, dyrygent, który poprowadził tu blisko 2.500 przedstawień.

Polacy w Met
Nasi najlepsi wokaliści – obecnie Mariusz Kwiecień, Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak i Andrzej Dobber, a wcześniej Teresa Żylis-Gara, Małgorzata Walewska, Wiesław Ochman, Adam Didur, bracia Reszke czy wreszcie wyjątkowo ubóstwiana przez Amerykanów Marcelina Sembrich-Kochańska – występowali i wciąż występują na deskach tego teatru.

Podczas transmisji
Spektakle prezentowane są z polskimi napisami. Widzowie otrzymują również ulotki z obsadą i streszczeniem libretta pokazywanej opery. Podczas przerw w transmisji kamera zagląda za kulisy i na sale prób. Można też posłuchać wywiadów z artystami występującymi w przekazywanym na żywo przedstawieniu. Operatorzy śledzą także zmiany dekoracji, których dokonuje świetnie wyszkolona armia pracowników sceny – tego wszystkiego nie mogą zobaczyć widzowie zasiadający na widowni Met.

Więcej na stronie internetowej www.nazywowkinach.pl
oraz na profilu na facebooku https://www.facebook.com/nazywowkinach


Współpraca redakcyjna RMF Classic
Patronat medialny nad transmisjami nazywowkinach.pl sprawuje portal www.e-teatr.pl


The Metropolitan Opera: Live in HD
PRZEDSTAWIENIA SEZONU 2015–16

03.10.2015 Verdi Trubadur        nowa obsada
17.10.2015 Verdi Otello        premiera sezonu
31.10.2015 Wagner Tannhäuser    po raz pierwszy w HD
21.11.2015 Berg Lulu            premiera sezonu
12.12.2015 Mozart Zaczarowany flet    jubileuszowa retransmisja
16.01.2016 Bizet Poławiacze pereł    premiera sezonu
30.01.2016 Puccini Turandot        nowa obsada
05.03.2016 Puccini Manon Lescaut    premiera sezonu
02.04.2016 Puccini Madame Butterfly    nowa obsada
16.04.2016 Donizetti Robert Devereux    premiera sezonu
30.04.2016 Strauss Elektra        premiera sezonu

Lista kin do sprawdzenia na: www.nazywowkinach.pl
_________________________________________________________________________________

Opisy transmisji:


3 października 2015 | sobota | 18:55
Giuseppe Verdi
Il trovatore
Trubadur
Opera w czterech aktach (1853)

Obsada: Anna Netrebko jako Leonora, Dolora Zajick jako Azucena, Yonghoon Lee jako Manrico, Dmitri Hvorostovsky jako hrabia di Luna, Štefan Kocán jako Ferrando, soliści, chór, balet i orkiestra The Metropolitan Opera, Marco Armiliato dyrygent

Realizatorzy: Sir David McVicar reżyseria, Charles Edwards scenografia, Brigitte Reiffenstuel kostiumy, Jennifer Tipton światło, Leah Hausman choreografia

Wielka opera, wielkie głosy i wielkie namiętności. „Trubadur” to sztandarowe dzieło ze środkowego okresu twórczości Verdiego, z klasycznym trójkątem bohaterów: zakochanymi Leonorą i Manrikiem oraz zazdrosnym czarnym charakterem – hrabią di Luną. W tle splątane i dramatyczne losy rodzinne z wykradzeniem i zamianą dzieci oraz cygański tabor. Początkowo centralną postacią opery miała być Azucena – stara Cyganka, jedyna postać znająca przeszłość i obserwująca dramatyczny rozwój wydarzeń. Ostatecznie Verdi na pierwszy plan wysunął Manrica i Leonorę – ich arie należą do największych operowych przebojów. Z wymagającą partią Leonory zmierzy się Anna Netrebko, dodając nową rolę do swojego obszernego już repertuaru. Jej ukochanym trubadurem będzie Yonghoon Lee, wschodząca gwiazda nowojorskiej sceny.

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 10 minut (w tym 1 przerwa).


17 października 2015 | sobota | 18:55
Giuseppe Verdi
Otello
Opera w czterech aktach (1887)

Obsada: Sonya Yoncheva jako Desdemona, Aleksandrs Antoņenko jako Otello, Dimitri Pittas jako Kasjo, Željko Lučić jako Jago, Günther Groissböck jako Lodowiko, soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera, Yannick Nézet-Séguin dyrygent

Realizatorzy: Bartlett Sher reżyseria, Es Devlin scenografia, Catherine Zuber kostiumy, Donald Holder światło, Luke Halls projekcje wideo

Znawcy mawiają, że dwie najlepsze opery Verdiego to dwie ostatnie, stworzone przez sędziwego już kompozytora do librett Arriga Boita (poety i kompozytora o polskich korzeniach) na podstawie sztuk Szekspira. „Otello” przenosi na operową scenę dramatyzm historii dzielnego Maura, który poślubiwszy piękną Desdemonę i otrzymawszy godność dowódcy armii weneckiej, staje się obiektem zazdrości swego adiutanta Jagona. Intrygant Jago dzięki całej serii podstępów doprowadza Otella na skraj szaleństwa, którego ofiarą stanie się niewinna Desdemona. Nową inscenizację „Otella” przygotuje Bartlett Sher, którego realizację „Cyrulika sewilskiego” oglądaliśmy w ubiegłym sezonie. W postać tytułową wcieli się Aleksandrs Antoņenko, znany widzom transmisji m.in. jako Don José w „Carmen”, jako Jagon wystąpi Željko Lučić – ubiegłoroczny Makbet.

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 30 minut (w tym 1 przerwa).



31 października 2015 | sobota | 17:00
Richard Wagner
Tannhäuser und der Sängerkrieg auf Wartburg
Tannhäuser i turniej śpiewaczy na Wartburgu

Obsada: Eva-Maria Westbroek jako Elżbieta, Michelle DeYoung jako Wenus, Johan Botha jako Tannhäuser , Peter Mattei jako Wolfram von Eschenbach, Günther Groissböck jako landgraf Hermann z Turyngii, soliści, chór, balet i orkiestra The Metropolitan Opera, James Levine dyrygent

Realizatorzy: Otto Schenk reżyseria, Günther Schneider-Siemssen scenografia, Patricia Zipprodt kostiumy, Gil Wechsler światło, Norbert Vesak choreografia

Po ubiegłorocznych „Śpiewakach norymberskich” dyrektor muzyczny Met James Levine przywraca nowojorskiej scenie inne wielkie dzieło Wagnera, zrealizowane wraz z reżyserem Ottonem Schenkiem w 1977 roku. Inscenizacje Schenka nie starzeją się, a artyści Met wspinają się na wyżyny swych talentów, występując pod batutą maestro Levine’a. Poeta Tannhäuser przez lata przebywający w zaczarowanej grocie bogini Wenus, gdzie zażywał rozkoszy, wraca do świata i swej pierwszej miłości – Elżbiety. Gdy występuje w konkursie śpiewaczym, głosi pochwałę żądz, czym sprowadza na siebie pogardę i wygnanie. Elżbieta będzie czekać, aż ukochany powróci z pielgrzymki do Rzymu po papieskie rozgrzeszenie. „Tannhäuser” był pierwszą operą Wagnera wystawioną za oceanem, właśnie w Nowym Jorku, nie może więc go zabraknąć w cyklu transmisji „The Met: Live in HD”.

Przedstawienie trwa około 4 godzin i 35 minut (w tym 2 przerwy).



21 listopada 2015 | sobota | 18:30
Alban Berg
Lulu
Opera w dwóch (trzech) aktach (1937, 1979)

Obsada: Marlis Petersen jako Lulu, Susan Graham jako hrabina Geschwitz, Daniel Brenna jako Alwa, Paul Groves jako Malarz/Murzyn, Johan Reuter jako doktor Schön/Kuba Rozpruwacz, Franz Grundheber jako Schigolch, soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera, James Levine dyrygent

Realizatorzy: William Kentridge reżyseria, Luc De Wit współpraca reżyserska, Catherine Meyburgh projekcje wideo, Sabine Theunissen scenografia, Greta Goiris kostiumy, Urs Schönebaum światło

Wyjątkowe, mocno skandalizujące dzieło Albana Berga. „Lulu”, podobnie jak „Turandot” Pucciniego, należy do oper dokończonych po śmierci kompozytora przez kogoś innego – w tym przypadku przez Friedricha Cerhę i to dopiero 44 lata po śmierci Berga. Skomplikowana historia Lulu – „modliszki idealnej” – sprowadza się do korowodu mężczyzn, z których żaden nie potrafi się oprzeć zmysłowej kobiecie o podejrzanej przeszłości. Przez swoje szaleństwa Lulu popada w kłopoty, które ze szczytu powodzenia strącają ją na samo dno, aż do finałowego spotkania z Kubą Rozpruwaczem. W postać rozpustnej Lulu wcieli się Marlis Petersen, znana widzom z występu w roli Zuzanny w „Weselu Figara”. Dyryguje legendarny szef muzyczny Met, reżyseruje artysta multidyscyplinarny, którego inscenizację „Nosa” Szostakowicza niedawno podziwialiśmy.

Przedstawienie trwa około 4 godzin i 30 minut (w tym 2 przerwy).



JUBILEUSZOWA RETRANSMISJA SPEKTAKLU Z 30 GRUDNIA 2006
12 grudnia 2015 | sobota | 18:55
Wolfgang Amadeus Mozart
Die Zauberflöte | The Magic Flute
Zaczarowany flet
Opera (Singspiel – śpiewogra) w 2 aktach KV 620 (1791)

Obsada: Ying Huang jako Pamina, Erika Miklósa jako Królowa Nocy, Matthew Polenzani jako Tamino, Nathan Gunn jako Papageno, David Pittsinger jako Mówca, René Pape jako Sarastro, soliści, chór, balet, lalkarze i orkiestra The Metropolitan Opera, James Levine dyrygent

Realizatorzy: Julie Taymor reżyseria i kostiumy, George Tsypin scenografia, Donald Holder światło, Julie Taymor i Michael Curry lalki, Mark Dendy choreografia

Z okazji jubileuszu – 10. już sezonu transmisji z The Metropolitan Opera – nowojorska scena postanowiła przypomnieć widzom cyklu „Zaczarowany flet” Mozarta w reżyserii Julie Taymor. Na początku lat 90. wyreżyserowała filmową wersję opery „Króla Edypa” Strawińskiego z wykorzystaniem wielkich ruchomych lalek; producentem przedsięwzięcia był Peter Gelb, obecny dyrektor Met. „Zaczarowany flet” to pierwszy spektakl transmitowany w HD przez Met. To idealna propozycja dla tych wszystkich, którzy miłością do opery pragną zarazić swoje dzieci lub wnuki – prawdziwe przedstawienie familijne z barwnymi kostiumami, bajkowym librettem, akcentami komediowymi i wielkimi animowanymi lalkami. Książę Tamino i jego przyjaciel, zabawny ptasznik Papageno, muszą przejść próby, by zyskać wtajemniczenie i nagrodę: miłość idealnej dziewczyny.

Przedstawienie trwa około godziny i 50 minut (bez przerwy).



16 stycznia 2016 | sobota | 18:55
Georges Bizet
Les pêcheurs de perles
Poławiacze pereł
Opera w czterech aktach (1863)

Obsada: Diana Damrau jako Leila, Matthew Polenzani jako Nadir, Mariusz Kwiecień jako Zurga, Nicolas Testé jako Nourabad, soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera, Gianandrea Noseda dyrygent

Realizatorzy: Penny Woolcock reżyseria, Dick Bird scenografia, Kevin Pollard kostiumy, Jen Schriever światło, 59 Productions projekcje wideo, Andrew Dawson ruch sceniczny

„Poławiacze pereł” to kwintesencja opery francuskiej – melodyjnej, pełnej subtelnych motywów i wpadających w ucho fragmentów, wśród których najsłynniejszym jest romans Nadira, wymagający od tenora niezwykłej lekkości i śpiewu piano. Trudno dziś zrozumieć, dlaczego opera po swej premierze w 1863 roku aż na 20 lat zeszła ze sceny. Powróciła dopiero na fali niezwykłego powodzenia innego dzieła Bizeta – „Carmen”. Romantyczna historia dwóch przyjaciół zakochanych w tej samej kapłance, która ślubowała czystość, staje się pretekstem do serii barwnych obrazów na tle cejlońskiej wioski rybackiej. W rolach głównych prawdziwi wirtuozi wokalistyki: Diana Damrau jako Leila, Matthew Polenzani w partii Nadira. Postać jego przyjaciela, a zarazem rywala w miłości do Leili, będzie kreował polski baryton Mariusz Kwiecień, od kilku lat stały gwiazdor Met.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 55 minut (w tym 1 przerwa).


30 stycznia 2016 | sobota | 18:55
Giacomo Puccini
Turandot
Dramat liryczny (dramma lirico) w trzech aktach (1926)

Obsada:
Nina Stemme jako Turandot, Anita Hartig jako Liu, Marco Berti jako Kalaf, Alexander Tsymbalyuk jako Timur, soliści, chór, balet i orkiestra The Metropolitan Opera, Paolo Carignani dyrygent

Realizatorzy: Franco Zeffirelli reżyseria i scenografia, Anna Anni i Dada Saligeri kostiumy, Gil Wechsler światło, Chiang Ching choreografia

Inscenizację „Turandot” przygotowaną dla Met przez Franca Zeffirellego już dawno okrzyknięto wizytówką nowojorskiej sceny. Sławny reżyser zaprojektował także prawdziwie baśniową scenografię, która nieustannie zachwyca widownię. Pracę nad „Turandot” przerwała kompozytorowi śmierć, lecz dzięki staraniom legendarnego dyrygenta Artura Toscaniniego opera została dokończona – finałowy duet księcia Kalafa i tytułowej księżniczki dopisał Franco Alfano. Partytura Pucciniego obfituje w wielkie przeboje muzyki operowej; każdy zna choćby słynną arię Kalafa „Nessun dorma”. Jednak największe wymagania stawia wykonawczyni roli tytułowej: na premierze śpiewała ją Rosa Raisa, urodzona jako Róża Burchstein w Białymstoku, która ponoć straciła po tym występie głos. Nie grozi to Ninie Stemme, wykonującej z powodzeniem wielkie partie dramatyczne na największych scenach świata.

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 35 minut (w tym 2 przerwy).


5 marca 2015 | sobota | 18:55
Giacomo Puccini
Manon Lescaut
Dramat liryczny (dramma lirico) w czterech aktach (1893)

Obsada: Kristine Opolais jako Manon Lescaut, Jonas Kaufmann jako des Grieux, Massimo Cavalletti jako Lescaut, Brindley Sherratt jako Geronte, soliści, chór, balet i orkiestra The Metropolitan Opera, Fabio Luisi dyrygent

Realizatorzy: Sir Richard Eyre reżyseria, Rob Howell scenografia, Fotini Dimou kostiumy, Peter Mumford światło, Sara Erde choreografia

Powieść Abbe Prevosta „Historia kawalera des Grieux i Manon Lescaut” stała się niemal w jednym czasie inspiracją dla dwóch oper dwóch znakomitych kompozytorów: Masseneta i Pucciniego. Włoski kompozytor przeczytał partyturę swego kolegi jeszcze przed premierą i uznał, że sam lepiej oddałby dramatyzm zawarty w historii płochej Manon rezygnującej z miłości dla bogactwa, co doprowadzi ją… do śmierci na bagnach Luizjany. „Manon Lescaut” Pucciniego rzeczywiście odniosła ogromny sukces. Warto zauważyć, że opera warszawska wystawiła to dzieło zaledwie dwa lata po prapremierze, Nowy Jork – rok później. Nową inscenizację opery Pucciniego Met powierzyła Richardowi Eyre, którego spektakl „Carmen” bije rekordy popularności na tej scenie i podczas transmisji w HD. W tytułowej partii usłyszymy Kristine Opolais, zakochanym w niej des Grieux będzie tenor Jonas Kaufmann.

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 35 minut (w tym 2 przerwy).



2 kwietnia 2016 | sobota | 18:55
Giacomo Puccini
Madama Butterfly
Madame Butterfly
Tragedia japońska w trzech aktach (1904)

Obsada: Kristine Opolais jako Cio-Cio-San, Maria Zifchak jako Suzuki, Roberto Alagna jako Pinkerton, Dwayne Croft jako Sharpless , soliści, chór, balet, lalkarze i orkiestra The Metropolitan Opera, Karel Mark Chichon dyrygent

Realizatorzy: Anthony Minghella reżyseria, Carolyn Choa przekaz reżyserii i choreografia, Michael Levine scenografia, Han Feng kostiumy, Peter Mumford światło, Blind Summit Theatre lalki

Słynny operowy wyciskacz łez w inscenizacji Anthony’ego Minghelli nawiązującej do japońskiej tradycji teatralnej. Opowieść o młodziutkiej gejszy Cio-Cio-San, która naiwnie wierzy, że amerykański marynarz zawarł z nią małżeństwo z miłości i uczyni z niej prawdziwą amerykańską żonę, zmoczyła już miliony chusteczek na całym świecie. Pracując nad partyturą, Puccini przestudiował kulturę i muzykę Japonii, nie poprzestając na zwykłej stylizacji. Wplótł do kompozycji m.in. dziecięce piosenki towarzyszące zabawom w piłkę i muzykę towarzyszącą tradycyjnie świętu kwitnących wiśni. W tytułową postać tragedii wcieli się Kristine Opolais, której heroiczną postawę dobrze pamiętają widzowie transmisji „Cyganerii” dwa sezony temu. Po zaśpiewaniu wieczorem wyczerpującej partii Cio-Cio-San zgodziła się zastąpić chorą koleżankę i wystąpić kilka godzin później – w transmitowanym spektaklu popołudniowym – jako Mimì.

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 40 minut (w tym 2 przerwy).



16 kwietnia 2016 | sobota | 18:55
Gaetano Donizetti
Roberto Devereux ossia Il conte di Essex
Robert Devereux albo Hrabia Essex
Opera seria w trzech aktach (1837)

Obsada: Sondra Radvanovsky jako Elżbieta I, Elīna Garanča jako Sara, Matthew Polenzani jako Robert Devereux, Mariusz Kwiecień jako Nottingham, soliści, chór, balet i orkiestra The Metropolitan Opera, Maurizio Benini dyrygent

Realizatorzy: Sir David McVicar reżyseria i scenografia, Moritz Junge kostiumy, Paule Constable światło, Leah Hausman choreografia

Trwa renesans twórczości Gaetana Donizettiego, którego opery były aż do połowy XX wieku zapomniane. Styl bel canto wymaga od śpiewaków doskonałości wokalnej, niełatwo więc znaleźć artystki, które udźwignęłyby trudności techniczne partii pisanych przez Donizettiego i potrafiły stworzyć żywe portrety wielkich heroin. Taka musi być Elżbieta, królowa Anglii – Sondra Radvanovsky: władcza, szarpana wewnętrznymi rozterkami w obliczu skazania na śmierć swego kochanka i faworyta Roberta, hrabiego Essex. Elżbieta domyśla się, że hrabia zdradza ją z inną kobietą – duma i złość okazują się silniejsze niż miłość, zwłaszcza gdy wychodzi na jaw, że rywalką królowej jest Sara, jej dama dworu. Partię tytułową wykona Matthew Polenzani, Nottinghamem, zazdrosnym mężem Sary będzie Mariusz Kwiecień.

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 30 minut (w tym 2 przerwy).



30 kwietnia 2016 | sobota | 18:55
Richard Strauss
Elektra
Tragedia w jednym akcie (1909)

Obsada: Nina Stemme jako Elektra, Adrianne Pieczonka jako Chryzotemis, Waltraud Meier jako Klitajmestra, Burkhard Ulrich jako Egistos, Eric Owens jako Orestes, soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera, Esa-Pekka Salonen dyrygent

Realizatorzy: Patrice Chéreau reżyseria, Vincent Huguet przekaz reżyserii, Richard Peduzzi scenografia, Caroline de Vivaise kostiumy, Dominique Bruguière światło

Rolę Elektry w operze Straussa tuż po prapremierze okrzyknięto jedną z najbardziej morderczych partii w całym repertuarze operowym. Faktem jest, że mierzą się z nią zazwyczaj soprany dramatyczne, które mają już za sobą wiele potężnych partii, w tym Wagnerowskie. Strauss od swej Elektry wymaga śpiewania na granicy histerii – ma to oddać nieustanny gniew przepełniający duszę córki, która nie może znieść, że jej własna matka, Klitajmestra, wraz z kochankiem zamordowała jej ojca, Agamemnona. Elektra pragnie dokonać zemsty wraz z rodzeństwem – siostrą Chryzotemis i bratem Orestesem, ten jednak uciekł z domu, siostra zaś jest lękliwa. Do nowej realizacji „Elektry” na scenie Met dobrano doskonałą obsadę: Elektrą będzie Nina Stemme, jako Chryzotemis usłyszymy Adriannę Pieczonkę, a w roli Klitajmestry – specjalizującą się w Straussie i Wagnerze Waltraud Meier.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 10 minut (bez przerwy).




    

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic