30. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich

W tym roku odbywa się 30. jubileuszowa edycja Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich. Tematem przewodnim trzech ostatnich była prezentacja kompozytorów krakowskich w kontekście muzyki Dalekiego Wschodu (2015), muzyki latynoamerykańskiej (2016) oraz muzyki z kręgu nordyckiego (2017). Tym razem ideą scalającą festiwal jest słowo — będące źródłem inspiracji muzycznej wielu utworów.

Kraków
14-22 kwietnia 2018


Związki muzyki z tekstem towarzyszą całej historii muzyki. To fenomen sztuki interdyscyplinarnej, powstający w wyniku połączenia nieokreśloności muzyki z pojęciowo uchwytnym słowem, o czym w kontekście teorii muzyki pisał Michał Bristiger. Relacja słowo–dźwięk nie zawsze jednak opiera się na tych samych proporcjach. Raz będzie to relacja sprawiedliwa, w której oba języki są potraktowane w utworach równorzędnie, innym razem dominująca stanie się muzyka lub na pierwszy plan wysunie się słowo.

Na tegorocznym festiwalu usłyszą zatem Państwo wiele kompozycji wokalno-instrumentalnych (również z elektroniką) oraz kompozycje instrumentalne inspirowane tekstem. Wykonawcami będę doskonali muzycy, m.in.: uznana węgierska śpiewaczka na stałe rezydująca w Berlinie Anna Korondi, Blanka Dembosz oraz koreańska wokalistka Youngji Oh, która wystąpi z zespołem Modern Ensemble z towarzyszeniem instrumentów klasycznych oraz tradycyjnych koreańskich.

Podczas festiwalu odbędzie się też sesja naukowa zatytułowana „Muzyka i słowo”, na której wygłoszą referaty teoretycy z Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.    

Ważnym punktem programu 30. MFKK jest 1. Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego, który został powołany w 85. rocznicę jego urodzin. Ideą konkursu jest promowanie muzyki twórców młodego pokolenia z całego świata. Tegoroczne jury przyznało Nagrodę Główną Orestisowi Papaioannou (ur. 1995) za utwór Quintet in Five Scenes, który wykona 18 kwietnia Quasars Ensemble ze Słowacji.

Gośćmi honorowymi festiwalu będą również znakomici kompozytorzy z całego świata, a referaty o swojej twórczości w AM w Krakowie wygłoszą Gabriela Ortiz z Meksyku oraz Ivan Buffa ze Słowacji.

Podczas koncertów prezentowana będzie twórczość kompozytorów z Polski, Słowacji, Ukrainy, Niemiec, Holandii, Francji, Grecji, Anglii, Meksyku, USA, Australii, Korei Pd. i Japonii. Zabrzmi 37 prawykonań światowych oraz 15 prawykonań polskich.

Marcel Chyrzyński
Dyrektor generalny i artystyczny

Szczegółowy program:
www.zkp.krakow.pl

Sobota 14 kwietnia, godz. 18.00
Filharmonia Krakowska, ul. Zwierzyniecka 1
ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ
SZYMON BYWALEC – dyrygent
FRANCISZEK ARASZKIEWICZ – elektronika
KONCERT NA OTWARCIE 30. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU
KOMPOZYTORÓW KRAKOWSKICH
Franciszek Araszkiewicz Innerealization na orkiestrę kameralną i elektronikę sterowaną falami
mózgowymi i polami elektromagnetycznymi (2018) *
Jarosław Płonka Stalker na orkiestrę kameralną (2018 – zamówienie 30. MFKK) ***
Paweł Mykietyn 3 for 13 na 13 instrumentów (1994)
*** Prawykonanie światowe. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach
Programu „Kolekcje” – Priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
Współorganizacja: Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie

Niedziela 15 kwietnia, godz. 16.00
Akademia Muzyczna, Sala koncertowa, ul. Św. Tomasza 43
SOPRA(N)CELLO
BLANKA DEMBOSZ – sopran
ŁUKASZ LAXY – wiolonczela
DAWID MAKOSZ – realizacja dźwięku
KRAKOWSKA SZKOŁA KOMPOZYTORSKA I
Kamil Kruk Dialoghi sonoristici – dramat satyrowy (skeczo-dramat) w jednym akcie na sopran i
wiolonczelę (2015)
Jakub Polaczyk Brevis na sopran i wiolonczelę (2015)
Martyna Kosecka Passagio I na głos kobiecy i wiolonczelę (2014)
Franciszek Araszkiewicz Stochastic! na głos i elektronikę (2018) *
Katarzyna Taborowska Trzy nocne opowiadania na sopran i taśmę (2012)
Paulina Załubska Mojry na sopran improwizowany i taśmę (2013)
Martyna Kosecka Akmḗ 2 – scena na sopran i wiolonczelę (2018)
Współorganizacja: Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie

Niedziela 15 kwietnia, godz. 17.30
Akademia Muzyczna, Sala koncertowa, ul. Św. Tomasza 43
DR HAB. PIOTR KLETOWSKI – wykład pt. „Utwór muzyczny jako adaptacja literatury,
będący podstawą dzieła filmowego” ilustrowany filmem Andzeja Żuławskiego "Borys Godunow"
(1989)
Współorganizacja: Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie

Poniedziałek 16 kwietnia, godz. 10.00-16.00
Akademia Muzyczna, Sala senacka (310), ul. Św. Tomasza 43
PROF. GABRIELA ORTIZ (Meksyk) – wykład pt. „My works and the Mexican contemporary
music scene” oraz kurs mistrzowski
Współorganizacja: Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie

Poniedziałek 16 kwietnia, godz. 19.00
Akademia Muzyczna, Aula „Florianka”, ul. Sereno Fenn’a 15
ANNA KORONDI (Węgry/Niemcy) – sopran
KWARTET ŚLĄSKI
SZYMON KRZESZOWIEC – skrzypce I
ARKADIUSZ KUBICA – skrzypce II
ŁUKASZ SYRNICKI – altówka
PIOTR JANOSIK – wiolonczela
POLSKA – NIEMCY
Eugeniusz Knapik Kwartet smyczkowy (1980)
Samuel Tramin to co zostalo okryte/was verhüllt war na sopran i kwartet smyczkowy (2017) do
słów Tadeusza Różewicza *
Aleksander Lasoń Kwartet smyczkowy nr 4 Tarnogórski (2000)
Wojciech Widłak Conductus na kwartet smyczkowy (2018) *
Jacek Domagała Psalm na sopran i kwartet smyczkowy (2017) do słów Urszuli Kozioł *
Współorganizacja: Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie

Wtorek 17 kwietnia, godz. 10.00-13.00
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
Sala Kameralna Pałacu Pusłowskich, ul. Westerplatte 10
UCZESTNICY: DR HAB. AGNIESZKA DRAUS, DR HAB. MAGDALENA DZIADEK,
DR KINGA KIWAŁA, DR MARCIN STRZELECKI
DR RENATA BOROWIECKA – prowadzenie
SESJA: MUZYKA I SŁOWO
10.00-10.30 Magdalena Dziadek: Lem według Meyera. Słówko o „Cyberiadzie”
10.30-11.00 Agnieszka Draus: Słowo w twórczości Marka Stachowskiego – od Safony do
Herberta
11.00-11.30 Kinga Kiwała: Henryk Mikołaj Górecki wobec Słowa. Psalm w twórczości
kompozytora
11.30-12.00 Marcin Strzelecki: Mowa w muzyce – muzyka mowy
Współorganizacja: Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

Wtorek 17 kwietnia, godz. 19.00
Akademia Muzyczna, Aula „Florianka”, ul. Sereno Fenn’a 15
MARTYNA KLUPŚ-RADNY – flet
BARBARA BOROWICZ – klarnet
JAROSŁAW SROKA – klarnet basowy
PIOTR TARCHOLIK – skrzypce
JAN KALINOWSKI – wiolonczela
MAREK SZLEZER – fortepian
KONCERT PRAWYKONAŃ I
Olivier Messiaen Déchiffrage I na fortepian (1934)
Olivier Messiaen Fantazja na skrzypce i fortepian (1933) **
Josué W. Amador Breathing is Habit na flet, klarnet, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2016) **
Maciej Jabłoński V2 na flet, klarnet, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2012) *
Gabriela Ortiz Trifolium na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2005) **
Gabriela Ortiz El águila bicéfala na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2005) **
Gabriela Ortiz Estudios entre Preludios na fortepian (2007) **
Gabriela Ortiz TEPITO Barrio de Resistencia na flet, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2015) **
Współorganizacja: Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie

Środa 18 kwietnia, godz. 09.00-13.00
Akademia Muzyczna, Sala 419, ul. Św. Tomasza 43
PROF. IVAN BUFFA (Słowacja) – Wykład pt. „My Composing Poetics” oraz kurs mistrzowski
Współorganizacja: Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie

Środa 18 kwietnia, godz. 19.00
Akademia Muzyczna, Aula „Florianka”, ul. Sereno Fenn’a 15
QUASARS ENSEMBLE (Słowacja)
ANDREA MOSORJAKOVÁ – flet
ZSUZSANNA VARGA – obój
HORIA DUMITRACHE – klarnet
DIANA BUFFA – fortepian
TAMÁS SCHLANGER – perkusja
BOJIDARA KOUZMANOVA-VLADAR, PETER MOSORJAK – skrzypce
DANIEL MOSER – altówka
JÁN BOGDAN – wiolonczela
MARIÁN BUJŇÁK – kontrabas
IVAN BUFFA – dyrygent
KONCERT PRAWYKONAŃ II
Orestis Papaioannou Quintet in Five Scenes na flet, klarnet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę
(2018) ***
Ivan Buffa Organismo na flet, obój, klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian (2012) **
Morris Kliphuis Space Opera na trio smyczkowe (2012) **
Zbigniew Bargielski Domino na flet, skrzypce i wiolonczelę (2017)
Toshio Hosokawa Drawing na ośmiu wykonawców (2004) **
Jana Kmiťová Kamea na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2000/01)
Christopher Trebue Moore Dementia Praecox na 10 muzyków (2011) **
*** Prawykonanie światowe. Nagroda Główna w 1. Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Kompozytorów im.
Krzysztofa Pendereckiego
Współorganizacja: Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Konsulat Generalny Republiki
Słowackiej w Krakowie
Koncert jest częścią projektu VISEGRAD MUSIC IDENTITY. Dofinansowany z publicznych funduszy Slovak Arts
Council

Czwartek 19 kwietnia, godz. 19.30
Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, ul. Lipowa 4
IZABELA ŻURCZAK – rożek basetowy
JULIA JANIAK – głos
ŁUKASZ LAXY – wiolonczela
KRZYSZTOF AUGUSTYN, JULIAN GOŁOSZ, TEONIKI ROŻYNEK – magnetofony kasetowe
KRZYSZTOF AUGUSTYN – instrumenty klawiszowe
GRUPLAB w składzie: BOŻENA BOBA-DYGA, MONIKA BULLER, MAREK
CHOŁONIEWSKI, ALEKSANDRA GIMEIN, KATARINA GRYVUL, LESZEK HEFI
WIŚNIOWSKI, ARTUR LIS, DOMINIKA PESZKO, MARCIN STRZELECKI, RADOSŁAW
MOSUREK
WIACZESŁAW KYRYŁOW – realizacja elektroniki, sampler
MAREK CHOŁONIEWSKI – realizacja elektroniki, koordynacja projektu
45-LECIE STUDIA MUZYKI ELEKTROAKUSTYCZNEJ AKADEMII MUZYCZNEJ W
KRAKOWIE
KOKTAJL ELEKTRONICZNY
Paweł Malinowski C’mon join to joyride na 3 wykonawców, magnetofony kasetowe i warstwę
wideo (2018) *
Monika Szpyrka zero waste tip 2: don’t waste the tips na wielokanałową projekcję dźwięku i
wideo (2018) *
Julian Gołosz Church Music #2 na instrumenty klawiszowe i elektronikę (2018) *
Wiaczesław Kyryłow hold on na rożek basetowy, wiolonczelę, live electronics i sampler (2018) *
Julia Janiak Etiuda na głos i elektronikę (2018) *
Dominika Peszko/Marcin Strzelecki/Katarina Gryvul Pomp-on na elektronikę i instrumenty
(2018) *
Kateryna Gryvul Damal na elektronikę (2018) *
GrupLab Plejrek 125 na głosy, instrumenty, obiekty i elektronikę (2018) *
Kaja Szwarnóg Roundabout – instalacja (2018) *
Współorganizacja: Studio Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Polskie Stowarzyszenie
Muzyki Elektroakustycznej

Piątek 20 kwietnia, godz. 12.00-14.00
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
Sala Kameralna Pałacu Pusłowskich, ul. Westerplatte 10
YOUNGJI OH (Korea Płd.) – wykład o tradycyjnej wokalnej muzyce koreańskiej
Współorganizacja: Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

Piątek 20 kwietnia, godz. 18.00
Akademia Muzyczna, Sala koncertowa, ul. Św. Tomasza 43
ŁUCJA CHYRZYŃSKA, MONIKA FRĄTCZAK, RENATA GUZIK – flety
SARA HABER, MICHAŁ ŻELASKO – klarnety
WIKTOR KRZAK – fagot
MATEUSZ DUDEK – akordeon
PAWEŁ CHMIELEWSKI, MACIEJ HAŁOŃ – perkusja
MATEUSZ PERZ, DOMINIKA PESZKO, PAWEŁ SOPEL – fortepiany
JULIA JANIAK – głos
NATALIA ORSZAK, NATALIA STĘPOSZ, ANNA ŚLIWCZYŃSKA – skrzypce
ELIZA FRACH – altówka
GABRIELA KARPIESIUK, ŁUKASZ LAXY – wiolonczele
MICHAŁ BYLINA – kontrabas
KRZYSZTOF MADZIAR, NADIM HOUSNI (Syria/Polska) – dyrygenci
WIACZESŁAW KYRYŁOW – realizacja elektroniki, sampler
MONIKA SZPYRKA – sampler
KONCERT KOŁA NAUKOWEGO STUDENTÓW KOMPOZYCJI AKADEMII
MUZYCZNEJ W KRAKOWIE
Paweł Malinowski …über BWV 971 na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2016)
Karol Osman Szeptem w purpurze na amplifikowany zespół (2017) *
Wiaczesław Kyryłow Traum na głos, live electronics i sampler (2018) *
Kaja Szwarnóg Fraktal 1 na flet, klarnet, fortepian i perkusję (2018) *
Monika Szpyrka zero waste tip 1: don’t waste your music na sampler (2017)
Kamil Kruk Adolescere na skrzypce, wiolonczelę, kontrabas, perkusję i akordeon (2017)
Paweł Siek Lignes d'hauntologie/1949? na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2017) *
Janusz Krzysztof Korczak Vademecum I na flet, klarnet basowy, perkusję i wiolonczelę (2018) *
Michał Lazar Wyrwy z zamyśleń na fagot i wibrafon (2018) *
Współorganizacja: Akademia Muzyczna w Krakowie

Piątek 20 kwietnia, godz. 20.30
Akademia Muzyczna, Aula „Florianka”, ul. Sereno Fenn’a 15
RENATA GUZIK – flet
BARBARA BOROWICZ – klarnet
MAGDA NIEDBAŁA-SOLARZ – mezzosopran
ALEKSANDRA ZAMOJSKA (Polska/Austria) – sopran
DOMINIKA PESZKO – fortepian
AGNIESZKA BUGLA – skrzypce
KATARZYNA PIOTROWSKA – skrzypce
MONIKA MŁYNARCZYK – altówka
POLA BENKE – wiolonczela
KRAKOWSKA SZKOŁA KOMPOZYTORSKA II
Marek Stachowski Madrigali dell’ estate na sopran i trio smyczkowe (1984) do słów Gabriele
d’Annunzia
Adam Walaciński Duo per viola e violoncello (1999)
Zbigniew Bujarski Krzewy płonące 3 pieśni na głos i fortepian (1958) do słów Tadeusza
Śliwiaka
Józef Rychlik Utwór na flet solo (1970)
Juliusz Łuciuk Tryptyk wileński – 3 pieśni romantyczne na mezzosopran i fortepian (2005) do
słów Czesława Miłosza, Aleksandra Rymkiewicza i Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
Krystyna Moszumańska-Nazar Trzy miniatury na klarnet i fortepian (1957)
Michał Gronowicz Mazur na wiolonczelę solo (2012)
Krzysztof Penderecki Kwartet na klarnet i trio smyczkowe (1993)
Współorganizacja: Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie

Sobota 21 kwietnia, godz. 18.00
Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, ul. Lipowa 4
LORIEN TRIO
ALICJA LIZER-MOLITORYS – flet
ALEKSANDRA BATOG – altówka
AGNIESZKA KACZMAREK-BIALIC – harfa
KONCERT PRAWYKONAŃ III
Jakub Królikowski Mit o Hermafrodycie na flet, altówkę i harfę (2018) ***
Michael Gatonska Today the Medicine Man read to me the pale earth book about the darkening
of days na flet, altówkę, preparowaną harfę i mikrofony (2018) *
Mateusz Bień Fluvlaar na flet, altówkę i harfę (2017)
Yoori Kim The Joke na flet, altówkę i harfę (2018) *
Grzegorz Majka Tarasy na flet, altówkę i harfę (2018) *
Michał Pawełek Laghu na flet altówkę i harfę (2018) *
Philip Czapłowski Emergence na flet, altówkę i harfę (2018) *
*** Prawykonanie światowe. I nagroda w III Konkursie Młodych Kompozytorów im. Marka Stachowskiego
Współorganizacja: Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie

Niedziela 22 kwietnia, godz. 13.00
Bazylika Mariacka, Plac Mariacki 5
Msza święta w intencji kompozytorów, muzykologów i muzyków Krakowa
Przewodniczenie mszy św. i kazanie okolicznościowe
Ks. dr WOJCIECH KAŁAMARZ CM
CHÓR PSALMODIA UNIWERSYTETU PAPIESKIEGO JANA PAWŁA II W KRAKOWIE
MAREK PAWEŁEK – organy
KATARZYNA ŚMIAŁKOWSKA, IVAN VRUBLEVSKYI – przygotowanie chóru
WŁODZIMIERZ SIEDLIK – dyrygent
Ivan Vrublevskyi Wielkanocny troparion na chór mieszany (2014)
Józef Świder Czego chcesz od nas Panie na chór mieszany (1983) do słów Jana Kochanowskiego
Jerzy Teodor Kosko O Panie Tyś moim Pasterzem (Psalm 23) na chór mieszany i organy (arr.
Marek Pawełek)
Wojciech Kałamarz Psalm 150 na chór mieszany i organy (2011)

Niedziela 22 kwietnia, godz. 16.30
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, ul. M. Konopnickiej 26
YOUNGJI OH – p’ansori (tradycyjny śpiew koreański), perkusja
MODERN ENSEMBLE (Korea Płd.)
YUNSUK EOM – gayageum
HYUNSUK EOM – haegeum
TRADYCYJNA MUZYKA KOREAŃSKA
Utwór tradycyjny Gayageum Sanjo na gayageum solo **
Yoon Shin The Great King Denied to Die na głos solo, perkusję i gayageum (2018) *
Hwang Hye-Jeong Now I Can Smell the Roses na głos żeński, haegeum i gayageum (2018) **
Utwór tradycyjny Haegeum Sanjo na haegeum solo **
Utwór tradycyjny Pansori z Simcheongga na tradycyjny głos koreański solo **

Niedziela 22 kwietnia, godz. 19.00
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, ul. M. Konopnickiej 26
YOUNGJI OH – p’ansori (tradycyjny śpiew koreański)
MODERN ENSEMBLE (Korea Płd.)
YUNSUK EOM – gayageum
HYUNSUK EOM – haegeum
JIHYE KIM – skrzypce
HYOJUN KIM – fortepian
DAVID F. RAFFERTY (USA) – elektronika
MICHAŁ PAWEŁEK – interpretator komputerowej warstwy elektroakustycznej
KONCERT NA ZAMKNIĘCIE 30. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU
KOMPOZYTORÓW KRAKOWSKICH
Hyewon Lee Voice na głos żeński i fortepian (2018) *
Eunsil Kwon Hoesang na gayageum i skrzypce (2018) *
Leszek Wojtal Głębia ostrości na skrzypce i fortepian (2018) *
Marcel Chyrzyński Donghwasa na skrzypce, sanjo gayageum i fortepian (2017) **
Magdalena Długosz Capriccio movente na instrument solowy i komputerową warstwę
elektroakustyczną (2018) *
Jeongyeon Lee Tick tock, tick tock: A Master of Time II na haegeum i 12-strunowe gayageum
(2018) *
David F. Rafferty Alpha na skrzypce, fortepian i elektronikę (2018) *
Dohun Lee Nakhwa – a falling flower na głos żeński, haegeum, gayageum, skrzypce i fortepian
(2018) *
* prawykonanie światowe / world premiere
** prawykonanie polskie / premiere in Poland
Organizator zastrzega sobie zmiany w programie

NA WSZYSTKIE KONCERTY WSTĘP WOLNY
ORGANIZATOR: ZWIĄZEK KOMPOZYTORÓW POLSKICH ODDZIAŁ W
KRAKOWIE
DYREKTOR GENERALNY I ARTYSTYCZNY: MARCEL CHYRZYŃSKI
WWW.ZKP.KRAKOW.PL

(PP)

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic