W najnowszym Filmie o gwiazdach 4. Festiwalu Muzyki Filmowej

W najnowszym, majowym wydaniu magazynu Film znajdziemy tekst Kto tak pięknie gra?, a w nim rozmowy z czterema kompozytorami, których muzykę usłyszymy podczas tegorocznego 4. Festiwalu Muzyki Filmowej. Dziennikarz Filmu - Sebastian Łupak – zadał każdemu z nich te same pytania. Co usłyszał w odpowiedzi? Zapraszamy do lektury!

Jak się pisze ścieżkę dźwiękową? – pyta Sebastian Łupak.

Pisanie ścieżki dźwiękowej to integralna część procesu robienia filmu. Muzyka musi rozwijać się i zmieniać wraz z bohaterami. Najważniejsze to cały czas pracować z reżyserem i rozmawiać z nim o filmie. (…) To z jednej strony frajda, a z drugiej system bardzo pomocny w naszej współpracy – mówi Klaus Badelt, niemiecki współkompozytor (wraz z Hansem Zimmerem) muzyki do filmu Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły, a także filmów: Gladiator, Mission Impossible 2, Hannibal, Pearl Harbor czy Mikołajek.

Na to samo pytanie, Masashi Hamauzu - kompozytor muzyki do serii gier komputerowych Final Fantasy oraz opartych na nich filmów animowanych, odpowiada: To długi proces – czasem zabiera to nawet kilka lat, bo tyle trwa produkcja dobrej gry. Cały czas pracuję z reżyserem, czekając na jego wskazówki, czekam też do samego końca na ostatnie sceny, by napisać pasującą do nich muzykę.

Bartosz Chajdecki – kompozytor muzyki do serialu Czas honoru dodaje: – Najważniejszy jest nie scenariusz, ale obraz, sposób filmowania, zdjęcia. To one narzucają charakter całości i to od nich zależy, jak powinna brzmieć muzyka.

Natomiast Joe Hishaishi – japoński kompozytor muzyki do filmów Hayao Miyazakiego ze studia Ghibli: Spitited Away: w krainie bogów, Księżniczka Mononoke, Ruchomy Zamek Hauru, wyznaje: Najpierw trzeba kilka razy przeczytać scenariusz i przede wszystkim pamiętać o tempie filmu. Komponuję temat przewodni i rozwijam go. To jest trochę jak projektowanie, design za pomocą komputera. Oczywiście, ważny jest reżyser. (…) Muzyka powinna współgrać z filmem, być na równi, a nie wyolbrzymiać to, co widać na ekranie. Dlatego uważam się za minimalistę.

Jak kompozytorzy odpowiedzieli na kolejne pytania:
Czy jest Pan artystą czy pracownikiem wykonującym określone zadanie? Czy w świecie gier panuje nacisk na kompozytora, by komponował muzykę przystępną i łatwą pod gracza? Pana ulubiona ścieżka filmowa w historii filmu to…? Czy Hollywood albo duże stacje telewizyjne blokują kreatywność wymagając muzyki prostej, przystępnej, według format?

Oskarowe Spirited Away: W krainie bogów, Księżniczka Mononoke, Ruchomy Zamek Hauru, legenda gier video Distant Worlds: Final Fantasy i polski mega hit: Wiedźmin 2, wyczekiwane przez publiczność widowisko - symultaniczna prezentacja muzyki do Piratów z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły i wreszcie muzyka z telewizyjnego przeboju Czas Honoru – to najważniejsze wydarzenia 4. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Festiwal rozpocznie się 19 maja i potrwa cztery dni (do 22 maja). Wszystkie koncerty odbędą się – jak rok temu – w hali ocynowni ArcelorMittal Poland.

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic