Poznaj różne twarze muzyki filmowej i klasycznej!


Mozart nie daje swoim słuchaczom ani na chwilę odetchnąć – ledwie zaprezentuje jeden piękny pomysł, a tu już kolejny, nawet lepszy go zastępuje. Pod koniec utworu nie jest właściwie możliwe, aby zapamiętać któryś w szczególności – Carl von Dittersdorf, kompozytor wiedeński z czasów Mozarta i jego rywal Kolekcja najbardziej urzekających arii, duetów, (a nawet trio) z najwspanialszych operowych dzieł Mozarta w wykonaniu tak wybitnych artystów jak: Kiri Te Kanawa, Lucia Popp, Frederica von Stade, Hermann Prey, Stuart Burrows.

O kompozytorze:

Wolfgang Amadeusz Mozart osiągnął poziom muzycznej doskonałości, nieznany innym kompozytorom. Jego wyobraźnia artystyczna była najbardziej widoczna w koncertach fortepianowych i operach, aczkolwiek w każdym z ówczesnych gatunków czuł się doskonale. Muzyka wiedeńskiego kompozytora łączy logikę, artystyczny smak z ogromnym ładunkiem emocjonalnym i nieprzemijającą świeżością. Dzieciństwo Mozarta – genialnego dziecka – pianisty i kompozytora upłynęło pod znakiem niekończących się tras koncertowych po całej Europie, podczas których zadziwiał swoimi niewiarygodnymi zdolnościami improwizacyjnymi i doskonałą pamięcią muzyczną ówczesną elitę. Lubował się w przeróżnych sztuczkach – popisowym numerem było granie z zakrytymi materiałem dłońmi. Wrzawa wokół postaci Mozarta ustała z chwilą przekroczenia progu dorosłości, a jego nadprzyrodzone zdolności nie były już nigdy tak doceniane. Zdumiewająca była obojętność z jaką traktowano go w rodzinnym Salzburgu – ludzie woleli mieć przeciętnego kompozytora, aniżeli twórczego geniusza! Konserwatywni Wiedeńczycy także nie byli zachwyceni faktem poruszenia tematu ich skłonności do miłosnych intryg, ośmieszonych w operze Wesele Figara. Poczucie wyobcowania stało się pod koniec krótkiego życia artysty nie do zniesienia. Nie jestem w stanie opisać swoich uczuć¸ pisał do żony Konstancji, poczucia pustki, która napawa mnie przerażeniem – rodzaju nigdy nie zaspokojonej tęsknoty. Mozart zmarł w ubóstwie, w wieku zaledwie 35 lat. Pozostawił po sobie ponad 600 kompozycji, do dziś niezwykle popularnych. Z mozartowskiego źródła wypłynęła niewyobrażalna ilość muzycznych pomysłów, pisał wielki amerykański kompozytor Aaron Copland, w których potrafił wyrazić muzykę z ogromną spontanicznością, wyrafinowaniem i trafnością, co nie udało się nikomu innemu. Niektórzy mogliby z tym dyskutować.

O utworach:

Nieprawdopodobna wręcz płodność muzyczna Mozarta nawet dziś wzbudza ogromny podziw. Komponowanie było dla niego tak naturalne jak oddychanie. Nie dość, że pomysły przychodziły do niego w najmniej oczekiwanym momencie, to na dodatek były to utwory w pełni skończone. Nawet podczas spotkań towarzyskich jego umysł pracował na najwyższych obrotach, wymyślając melodię, harmonię i strukturę utworu. Znana jest historia skomponowania przez niego tria klarnetowego podczas gry w kręgle. Nie dziwi więc fakt, że mało kto mógł za nim nadążyć: Mozart wpędzał słuchaczy w totalne osłupienie, przedstawiając jedną przepiękną melodię za drugą – powiedział kompozytor Carl Ditters von Dittersdorf. Wyliczono, że Mozart komponował muzykę szybciej, niż jakikolwiek kopista był w stanie ją przepisać. W ciągu ponad 30-letniego życia (komponować zaczął w wieku 5 lat) spod jego pióra wyszły: 24 opery, 19 mszy, 27 koncertów fortepianowych, 24 koncerty na różne inne instrumenty, ponad 60 symfonii, 23 kwartety smyczkowe, 36 sonat skrzypcowych, 18 sonat fortepianowych... Utwory Mozarta nie są jednoznaczne, co jest ich ogromnym plusem. Niektóre melodie mogą się nawet wydawać banalne. Jednakże wypełnione harmonią, emocjami i barwami zmieniają swoje oblicze. Dla wielu pozostaje on największym kompozytorem wszechczasów.

Wolfgang Amadeus Mozart
Najsłynniejsze opery
Tracklista:

Le nozze di Figaro (Wesele Figara) KV 492
London Philharmonic Orchestra / Sir Georg Solti
1. Uwertura 3.51
2. Non più andrai 3.36
Sam Ramey Figaro
3. Porgi, amor 4.30
Kiri Te Kanawa Hrabina
4. Voi che sapete 2.53
Frederica von Stade Cherubino
5. Cosa mi narri? Sull’aria 3.33
Kiri Te Kanawa Hrabina / Lucia Popp Zuzanna
6. Giunse alfin il momento…Deh, vieni, non tardar 4.44
Lucia Popp Zuzanna
Die Zauberflöte (Czarodziejski flet) KV 620
Vienna Philharmonic Orchestra / Sir Georg Solti
7. Der Vogelfänger bin ich ja 2.54
Hermann Prey Papageno
8. Wie stark ist nich dein Zauberton 3.01
Stuart Burrows Tamino
9. Der Hölle Rache 3.01
Christina Deutkomm Królowa Nocy
10. Ach, ich fühl’s 4.24
Pilar Lorengar Pamina
11. Ein Mädchen oder Weibchen 4.08
Hermann Prey Papageno
12. Pa-Pa-Pa-Pa-Pa-Pa-Papagena 2.27
Hermann Prey Papageno / Renata Holm Papagena
Così fan tutte ossia La scuola degli amanti
(Tak czynią wszystkie czyli Szkoła kochanków) KV 588
London Philharmonic Orchestra / Sir Georg Solti
13. Uwertura 4.19
14. Soave sia il vento 3.57
Pilar Lorengar Fiordiligi / Teresa Berganza Dorabella /
Gabriel Bacquier Don Alfonso
15. Donne mie, la fate a tanti 3.05
Tom Krause Guglielmo
Don Giovanni, KV 527
Orchestra of the Royal Opera House, Covent Garden / Sir Colin Davis
16. Là ci darem la mano 3.01
Mirella Freni Zerlina / Ingvar Wixell Don Giovanni
17. Fin ch’han dal vino 1.14
Ingvar Wixell Don Giovanni
18. Il mio tesoro intanto 3.01
Stuart Burrows Don Ottavio
19. Mi tradi quell’alma ingrata 3.54
Kiri te Kanawa Donna Elvira
20. Don Giovanni, a cenar teco m’invitasti 7.07
Ingvar Wixell Don Giovanni / Luigi Roni Il Commendatore /
Wladimiro Ganzarolli Leporello

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Copyright © 2017 RMF Classic