ON AIR
od 10:00 Na porządku dziennym zaprasza: Katarzyna Hnat

„The Metropolitan Opera: Live in HD” sezon 2017/2018

5. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku w kinie Praha rozpocznie się 7. października transmisją nowej inscenizacji „Normy” Vincenza Belliniego z Sondrą Radvanovsky w roli tytułowej. Polski tenor PIOTR BECZAŁA zaśpiewa 14 kwietnia u boku Plácida Dominga w „Luizie Miller” Giuseppe Verdiego. Spektakl ten poprowadzi honorowy dyrektor muzyczny Met – James Levine. Bilety już w sprzedaży!

Spośród 220 przedstawień, planowanych do zagrania w sezonie 2017–18, słynna The Metropolitan Opera wybrała dziesięć, które zamierza pokazać na żywo, za pośrednictwem satelity, w 71 krajach.

W kolejnym sezonie transmisji znajdzie się pięć premierowych inscenizacji, powrócą także popularne tytuły, ale w nowych obsadach.
Peter Gelb, dyrektor generalny Met, tak mówi o nadchodzących atrakcjach: „W tym sezonie odświeżamy nasz żelazny repertuar zupełnie nowymi wystawieniami „Così fan tutte”, „Normy” i „Toski”, ale również, jak co roku, poszerzamy swoje własne horyzonty, bo przygotowujemy jedną operę współczesną, a będzie nią „Anioł zagłady” Thomasa Adèsa na podstawie słynnego filmu Luisa Buñuela. Zaprezentujemy też dzieło, które dotąd nie gościło ani razu na deskach Met, a będzie to „Kopciuszek” Jules’a Masseneta z Joyce DiDonato w roli tytułowej. Przypomnimy także uroczą inscenizację „Czarodziejskiego fletu” Wolfganga Amadeusa Mozarta autorstwa Julie Taymor, ale tym razem w pełnej wersji i w języku oryginału, czyli po niemiecku. Warto pamiętać, że skrócona wersja angielska, tzw. familijna, zainaugurowała w 2006 roku nasz cykl transmisji HD LIVE. Mamy przekonanie, że repertuar tego sezonu ułożyliśmy tak, by zarówno nastawieni na tradycję melomani, jak i widzowie oczekujący nowości znaleźli dla siebie coś interesującego”.

Podczas sezonu 2017–18 będziemy mogli podziwiać najgorętsze gwiazdy wokalistyki. W transmitowanych spektaklach wystąpią między innymi:
Sondra Radvanovsky, Sonya Yoncheva, Plácido Domingo, Joyce DiDonato, Kristine Opolais, Jonas Kaufmann, Kelli O’Hara, Pretty Yende, Matthew Polenzani, Michael Fabiano, Alice Coote, Joseph Calleja, Charles Castronovo, René Pape, Bryn Terfel, Ildebrando D’Arcangelo, Susanna Phillips czy Christopher Maltman. W obsadach nie zabraknie Polaka Piotra Beczały.

Za pulpitem dyrygenckim znów staną najlepsi: Carlo Rizzi, Andris Nelsons, Marco Armiliato, Maurizio Benini czy Bertrand de Billy. Legendarny James Levine poprowadzi dwa transmitowane przedstawienia.

Cena biletu normalnego – 100 zł
Cena biletu ulgowego – 70 zł (studenci z ważną legitymacją, Seniorzy)
Karnet (10 transmisji) – 550 zł
Karnet (7 transmisji) – 455 zł
Karnet (5 transmisji) – 375 zł
Na spektakle operowe kino nie prowadzi rezerwacji biletów.
Bilety już w sprzedaży!

PROGRAM  „THE METROPOLITAN OPERA: Live in HD” 2017/2018 w Kinie Praha:

Vincenzo Bellini
NORMA
PREMIERA SEZONU
07.10.2017 | sobota | 18:55

dyrygent: Carlo Rizzi
reżyseria: Sir David McVicar
scenografia: Robert Jones
kostiumy: Moritz Junge
światło: Paule Constable
w rolach głównych: Sondra Radvanovsky, Joyce DiDonato, Joseph Calleja, Matthew Rose
Gdy inne opery Belliniego uległy zapomnieniu i dopiero dziś są przywracane światowym scenom, „Norma” święciła nieprzerwane tryumfy. Mimo nieudanej premiery stała się operowym przebojem, a pochodząca z niej aria sopranowa „Casta diva” – jedną z najbardziej znanych arii w całej literaturze operowej. „norma” swoją popularność zawdzięcza wyrazistemu konfliktowi dramatycznemu opartemu na tradycyjnym trójkącie miłosnym, w którym dodatkową rolę odgrywa wierność nie tylko ojczyźnie, ale i bogom, którym służy tytułowa kapłanka Norma. Rola kapłanki to jedna z najbardziej popisowych partii sopranowych, w której błyszczały takie gwiazdy, jak pierwsza jej wykonawczyni Giuditta Pasta, Maria Callas, a w naszych czasach Monserrat Caballé i Edita Gruberova. W nowej inscenizacji na scenie Met w tej roli zobaczymy Sondrę Radvanovsky.

Przedstawienie trwa około 3 godzin (w tym 1 przerwa)


Wolfgang Amadeus Mozart
DIE ZAUBERFLÖTE
CZARODZIEJSKI FLET
PO RAZ PIERWSZY W HD / WERSJA ORYGINALNA
14.10.2017 | sobota | 18:55

dyrygent: James Levine
reżyseria i kostiumy: Julie Taymor
scenografia: George Tsypin
światło: Donald Holder
lalki: Julie Taymor i Michael Curry
choreografia: Mark Dendy
w rolach głównych: Golda Schultz, Kathryn Lewek, Charles Castronovo, Markus Werba, Christian Van Horn, René Pape
Różne drogi prowadzą do operowego świata. Julie Taymor na początku lat 90. wyreżyserowała filmową wersję opery-oratorium „Król Edyp” Strawińskiego, wykorzystując wielkie ruchome lalki; producentem przedsięwzięcia był Peter Gelb, obecny dyrektor Met. Taymor ma na swoim koncie także reżyserię „Fridy” z Salmą Hayek czy musicalu „Król Lew”. Jej wersja „Czarodziejskiego fletu” Mozarta to prawdziwe przedstawienie familijne z barwnymi kostiumami, bajkowym librettem, akcentami komediowymi i wielkimi animowanymi lalkami, poruszanymi m.in. za pomocą powietrza (flet to przecież instrument dęty). Książę Tamino i jego przyjaciel, zabawny ptasznik Papageno, muszą przejść próby, by zyskać wtajemniczenie i nagrodę: miłość idealnej dziewczyny. Na księcia czeka Pamina – córka Królowej Nocy, na ptasznika – podobna do niego kolorowo „opierzona” Papagena.

Przedstawienie trwa około 3 godzin (w tym 1 przerwa)

Thomas Adès
The EXTERMINATING ANGEL
ANIOŁ ZAGŁADY
PREMIERA SEZONU / PO RAZ PIERWSZY W MET
18.11.2017 | sobota | 18:55

dyrygent: Thomas Adès
libretto: Tom Cairns we współpracy z kompozytorem
reżyseria: Tom Cairns
scenografia i kostiumy: Hildegard Bechtler
światło: Jon Clark
projekcje wideo: Finn Ross
w rolach głównych: Audrey Luna, Amanda Echalaz, Sally Matthews, Sophie Bevan, Alice Coote, Christine Rice, Iestyn Davies, Joseph Kaiser, Frédéric Antoun, David Portillo, David Adam Moore, Rod Gilfry, Kevin Burdette, Christian Van Horn, John Tomlinson
Brytyjczyk Thomas Adès jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów współczesnych, a jego kariera rozwija się w niezwykłym tempie, choć przez muzyczną awangardę bywa odrzucany jako zbytni tradycjonalista. Jest autorem utworów na orkiestrę i chór oraz trzech oper: „Powder Her Face” (niedawno wystawionej również w Polsce), „The Tempest” (Burza), którą dyrygował w nowojorskiej The Metropolitan Opera i najnowszej „The Exterminating Angel”, wystawionej po raz pierwszy w Salzburgu. Libretto tej ostatniej powstało na podstawie filmu Luisa Buñela z 1962 roku, w którym grupa zamożnych znajomych spotyka się na wspólnej kolacji. Gdy przyjęcie dobiega końca, z tajemniczych powodów goście nie są w stanie wyjść. Zaczyna się coraz bardziej zawzięta walka o przetrwanie…
Przedstawienie trwa około 2 godzin 30 minut (w tym 1 przerwa)

Giacomo Puccini
TOSCA
PREMIERA SEZONU
27.01.2018 | sobota | 18:55

dyrygent: James Levine
reżyseria: Sir David McVicar
scenografia i kostiumy: John Macfarlane
światło: David Finn
choreografia: Leah Hausman
w rolach głównych: Sonya Yoncheva, Vittorio Grigolo, Bryn Terfel, Patrick Carfizzi
Libreciści Pucciniego, a także sam kompozytor precyzyjnie osadzili wydarzenia dziejące się w dziele w konkretnych miejscach w Rzymie i konkretnych dniach roku 1800. Może dlatego „Tosca”, jak żadna inna opera, opiera się inscenizatorom, którzy chcą uwspółcześniać dzieła przenosząc ich akcję w inny czas i miejsce. Takich zapędów nie ma Sir David McVicar, który przygotowuje nową inscenizację dla Met. Ma za to zamiar odzwierciedlić rozmach partytury Pucciniego, nadając monumentalne kształty miejscom akcji: kościołowi św. Andrzeja della Valle, Pałacowi Farnese i tarasowi Zamku Anioła. W głównych rolach aktorki Florii Toski i kochającego ją malarza Cavaradossiego, zaplątanych w polityczne śledztwo okrutnego prefekta Scarpii, wystąpią Sonya Yoncheva i Vittorio Grigolo. W postać Scarpii wcieli się Bryn Terfel.

Przedstawienie trwa około 3 godzin (w tym 2 przerwy)

Gaetano Donizetti
L’ELISIR D’AMORE
NAPÓJ MIŁOSNY
NOWA OBSADA
10.02.2018 | sobota | 18:00

dyrygent: Domingo Hindoyan
reżyseria: Bartlett Sher
scenografia: Michael Yeargan
kostiumy: Catherine Zuber
światło: Jennifer Tipton
w rolach głównych: Pretty Yende, Matthew Polenzani, Davide Luciano, Ildebrando D’Arcangelo
Wśród ogromnej ilości dzieł Donizettiego – skomponował kilkadziesiąt oper! – paradoksalnie to nie wielkie romantyczne opery bel canto, ale mniejszych rozmiarów opery komiczne zyskały sobie stałe miejsce na światowych scenach. Wśród nich króluje zaś „Napój miłosny”, w którym zabawna i lekka intryga, mająca, co rzadkie w librettach operowych, wszelkie pozory prawdopodobieństwa, jest pretekstem do wyśpiewania bodaj czy nie najpiękniejszego operowego szlochu napisanego na tenor liryczny. Aria „Una firtiva lagrima” („Jej sekretna łza”) to wyraz tajonej nadziei, jaką żywi zakochany wieśniak Nemorino (Matthew Polenzani), na widok płaczącej Adiny (Pretty Yende), która do tej pory odrzucała jego zaloty. Chłopak wierzy jednak w moc miłosnego napoju, jaki kupił, a który jest w rzeczywistości flaszką wina…

Przedstawienie trwa około 2 godziny 40 minut (w tym 1 przerwa)

Giacomo Puccini
LA BOHÈME
CYGANERIA
NOWA OBSADA
24.02.2018 | sobota | 18:30

dyrygent: Marco Armiliato
reżyseria i scenografia: Franco Zeffirelli
kostiumy: Peter J. Hall
światło: Gil Wechsler
w rolach głównych: Sonya Yoncheva, Susanna Phillips, Michael Fabiano, Lucas Meachem, Alexey Lavrov, Matthew Rose, Paul Plishka
Uboga hafciarka poznaje równie niemajętnego poetę i wybucha płomienne uczucie. Miłość ta musi strawić i unieszczęśliwić bohaterów, bo hafciarka dodatkowo chora jest na suchoty… Romantyczna historia odmalowująca mityczne życie biednej, ale radosnej paryskiej cyganerii zamieszkującej poddasza kamienic Montmartre’u i okolic stała się pod piórem Giacomo Pucciniego najprawdziwszym wyciskaczem łez. Beztroska zabawa przymierających czasem głodem przyjaciół z poddasza: poety, malarza, muzyka i filozofa przeplata się z tragicznymi momentami, gdy mowa o śmierci, upodleniu i beznadziei towarzyszącym ubogim ludziom niemal na każdym kroku. W głównych rolach pary zakochanych Mimi i Rodolfa zobaczymy Sonyę Yonchevą i Michaela Fabiano, którzy w ubiegłym sezonie transmisji wcielali się w parę nieszczęśliwych kochanków w „Traviacie”.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 55 minut (w tym 2 przerwy)

Gioachino Rossini
SEMIRAMIDE
SEMIRAMIDA
PO RAZ PIERWSZY W HD
10.03.2018 | sobota | 18:55

dyrygent: Maurizio Benini
reżyseria: John Copley
scenografia: John Conklin
kostiumy: Michael Stennett
światło: Gil Wechsler
w rolach głównych: Angela Meade, Elizabeth DeShong, Javier Camarena, Ildar Abdrazakov, Ryan Speedo Green
Miłość i zazdrość, zemsta i boskie znaki. Taka jest „Semiramida” – wielka opera poważna Gioachina Rossiniego. Libretto nie ma nic wspólnego z historyczną królową Semiramidą (tą od babilońskich wiszących ogrodów), ale jest okazją do zaprezentowania kunsztu śpiewaczego na najwyższym poziomie. Opera stawia olbrzymie wymagania przed wykonawcami. Sopranowa partia Semiramidy jest jedną z nielicznych popisowych ról napisanych przez Rossiniego dla tego typu głosu. Wielka aria w ogrodzie i duet z Arsacem, pełne ozdobników, to klejnoty do korony każdego sopranu koloraturowego. Nie mniej najeżona trudnościami jest partia wojownika Arsace – ukochanego i, jak się ostatecznie okazuje – syna Semiramidy. Jest to tzw. rola spodenkowa, czyli rola męska przewidziana do wykonywania przez kobietę.
Przedstawienie trwa około 4 godzin (w tym 1 przerwa)


Wolfgang Amadeus Mozart
COSI FAN TUTTE, OSSIA LA SCUOLA DEGLI AMANTI
TAK CZYNIĄ WSZYSTKIE ALBO SZKOŁA KOCHANKÓW
PREMIERA SEZONU
31.03.2018 | sobota | 18:55

dyrygent: David Robertson
reżyseria: Phelim McDermott
scenografia: Tom Pye
kostiumy: Laura Hopkins
światło: Paule Constable
w rolach głównych: Amanda Majeski, Serena Malfi, Kelli O’Hara, Ben Bliss, Adam Plachetka, Christopher Maltman
To jedno z najlepszych dzieł scenicznych genialnego klasyka wiedeńskiego, a jednocześnie apoteoza opery komicznej. Problemem jest tylko to, że zakończenie „Cos fan tutte” nie należy do najzabawniejszych: ujawnia bowiem pewną istotną słabość głównych bohaterów – zdradę. Dwaj przyjaciele Ferrando i Guglielmo (w tych rolach Ben Bliss i Adam Plachetka) postanowili wystawić na próbę wierność swoich ukochanych. W przebraniach zaczynają zaloty, każdy do narzeczonej drugiego. Panie Fiordiligi i Dorabella (w tych rolach Amanda Majeski i Serena Malfi), po krótkim oporze, ulegają ich wdziękom, bo – podobno – tak czynią wszystkie. Komedia Mozarta w wizji reżysera Phelima McDermotta rozegra się na tle wesołego miasteczka, teatrzyku rewiowego i małego moteliku z przełomu lat 50-tych i 60-tych.

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 30 minut (w tym 1 przerwa)

Giuseppe Verdi
LUISA MILLER
LUIZA MILLER
PO RAZ PIERWSZY W HD
14.04.2018 | sobota | 18:30

dyrygent: James Levine
reżyseria: Elijah Moshinsky
scenografia i kostiumy: Santo Loquasto
światło: Duane Schuler
w rolach głównych: Sonya Yoncheva, Olesya Petrova, Piotr Beczała, Plácido Domingo, Alexander Vinogradov, Dmitry Belosselskiy
„Intryga i miłość” – tak brzmiał tytuł dramatu Schillera, na podstawie którego powstało libretto opery Verdiego. Trafniejszym byłoby może „trucizna i miłość” lub „fatalna intryga”. Zawikłana opowieść o miłości tyrolskiej dziewczyny do syna hrabiego i knowaniach zazdrosnego zalotnika Wurma jest jednak jedną z piękniejszych kart XIX-wiecznej opery i zbyt rzadko obecnie gości na scenach świata. Tym większa chwała The Metropolitan Opera, że posiada to dzieło Verdiowskiego geniuszu w swym repertuarze i że postanowiła zaprezentować je w cyklu „The Met: Live in HD” i to w takiej obsadzie. Jako tytułową Luizę usłyszymy Sonyę Yonchevą, w roli jej ojca wystąpi Plácido Domingo, a partię hrabiowskiego syna Rodolfa zaśpiewa nasz rodak, niekwestionowany gwiazdor Met, Piotr Beczała.
Przedstawienie trwa około 3 godzin 35 minut (w tym 2 przerwy)

Jules Massenet
CENDERILLON
KOPCIUSZEK
PREMIERA SEZONU / PO RAZ PIERWSZY W MET
28.04.2018 | sobota | 18:55

dyrygent: Bertrand de Billy
reżyseria i kostiumy: Laurent Pelly
scenografia: Barbara de Limburg
światło: Duane Schuler
w rolach głównych: Joyce DiDonato, Alice Coote, Stephanie Blythe, Kathleen Kim, Laurent Naouri
Ktoś policzył, że istnieje około 700 wersji historii o dziewczynie-sierocie gnębionej przez macochę i złe siostry. Do najpopularniejszych na gruncie europejskim należy oczywiście baśń Charlesa Perraulta z tomu „Bajki babci Gąski”. Na jej podstawie powstały późniejsze opracowania wątku dla dzieci, a także Kopciuszek baletowy do muzyki Prokofiewa i operowe, m.in. Rossiniego i Julesa Masseneta. To ostatnie dzieło miało swoją prapremierę w 1899 roku w Opéra-Comique w Paryżu. Opera odniosła ogromny sukces, bo była grana ponad 50 razy tylko w pierwszym sezonie prezentacji. W tytułowej roli w transmitowanym spektaklu usłyszymy Joyce DiDonato, która zasłynęła jako wykonawczyni partii Kopciuszka także w wersji Rossiniego, a którą mogliśmy podziwiać w cyklu „The Met: Live in HD” jako Elenę w „La donna del lago”.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 45 minut (w tym 1 przerwa)

*        *             *

The Metropolitan Opera należy do ścisłej czołówki najlepszych teatrów świata. The Metropolitan Opera zainaugurowała swoją działalność w roku 1883 „Faustem” Charles’a Gounoda. Jej siłą są przede wszystkim wspaniałe głosy. Od ponad stu lat nie było prawdziwie wielkiej śpiewaczki czy śpiewaka, którzy nie pragnęliby wystąpić na scenie Met. Teatr ma w swoim repertuarze kilkadziesiąt tytułów – od klasyki po dzieła współczesne. Gra blisko 300 monumentalnych spektakli w roku.



Patroni medialni transmisji w kinie Praha:
RMF Classic
e-tetar.pl
polmic.pl
teraz teatr

Partner transmisji w kinie Praha:
Mazowiecki Instytut Kultury


Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic