ON AIR
od 10:00 Pod znakiem Lwa zaprasza: Jadwiga Polus

W Galerii Opera otwarto wystawę "Cały teatr na naszej głowie"

Ponad 200 nakryć głowy, które zaprojektowano do oper i baletów w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej, zaprezentowano na wystawie "Cały teatr na naszej głowie". Ekspozycja czynna będzie w Galerii Opera w Teatrze Wielkim w Warszawie do 30 czerwca br.

"Są tu skromne wianki, a obok kapelusze weselne, które wyglądają jak tortowe bezy. Są też wspaniałe, rozbuchane kapelusze z piórami" - powiedział kurator wystawy Marcin Fedisz.

"Jest to już trzecia, po Opera Haute Couture i Opera od stóp do stóp, wystawa tematyczna dotycząca mody" - wyjaśnił Fedisz. Dodał, że w Galerii Opera "zrealizowano już 30 ekspozycji, na których pokazujemy klasyków polskiej awangardy. Staramy się pokazywać tzw. pokolenie postarsenałowskie, które jeszcze nie trafiło do Muzeum Narodowego".

Na ekspozycji zaprezentowano najrozmaitsze cylindry, kapelusze, meloniki, szapoklaki, toczki, turbany, czepki, angielki, mycki, jarmułki, kaszkiety, furażerki, berety, krakuski, uszatki, a także bogato zdobione wianki, kornety, welony, ekstrawaganckie peruki, kapelusze słomkowe, góralskie, kowbojskie, zwierzęce i maski. Nie zabrakło miejsca dla maciejówek, hełmofonów, rogatywek, ułańskich czak. Są stylizowane na różne epoki - od antyku do współczesności - a wykonane z różnorakich materiałów, takich jak filc, welur, jedwab czy słoma.

Na wystawie można zobaczyć m.in. mierzący ponad metr w swej średnicy kapelusz Pani Pinkerton ze spektaklu "Madame Butterfly" (1999 r., opera w reżyserii Mariusza Trelińskiego), welon Małgorzaty z "Potępienia Fausta" (legenda dramatyczna w reżyserii Achima Freiera), opaskę dekoracyjną z "Oniegina" (2002 r., opera w reżyserii Mariusza Trelińskiego), maskę i kokosznik z "Dziadka do orzechów i króla myszy" (2011 r., balet w choreografii Toera van Schayka), czepiec renesansowy z "Romea i Julii" (1996 r., balet w choreografii Emila Wesołowskiego).

Nakrycia głowy dla Teatru Wielkiego zaprojektowali wybitni polscy i zagraniczni scenografowie oraz artyści, m.in.: Hanna Bakuła, Gosia Baczyńska, Andrzej Kreutz Majewski, Magdalena Tesławska, Małgorzata Szczęśniak, Axel Aust, Zofia de Ines, Boris Kudlicka, Jacques Reynaud, Izabela Chełkowska.

Wszystkie eksponaty, które wcześniej wykorzystano w spektaklach operowych i baletowych Teatru Wielkiego, przeniesiono do wnętrza galerii z magazynów teatru.

"Do jednej premiery powstaje od trzydziestu do dwustu nakryć głowy, zwykle około osiemdziesięciu. Wymiar każdej głowy, solisty, chórzysty, a nawet statysty – artystów występujących na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej – nie stanowi tajemnicy dla teatralnych modystek" - wyjaśnił organizator wystawy. Większość z nich powstała na trzecim piętrze Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, w pracowni modystek.

Wystawa będzie czynna do 30 czerwca br.

Galeria Opera to wspólny projekt Teatru Wielkiego-Opery Narodowej i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jej inicjatorami byli w 2012 r. Waldemar Dąbrowski, dyrektor Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, i Adam Myjak, rektor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic