Wystawę MNK udostępni od soboty, znajdą się na niej różnorodne prace – obrazy, rzeźby, fotografia – autorstwa artystów z Polski i z zagranicy.
Ok. 200 prezentowanych obiektów zostało wyłonionych w drodze konkursu, na który wpłynęło ponad 1,1 tys. prac autorstwa 160 artystów – początkujących, jak i już znanych, m.in. graficzki Marty Bożyk, malarza Ryszarda Grodnickiego, malarki Jeny Polak, fotografa Tomasza Tomaszewskiego, malarki i performerki Sabiny Woźnicy.
W gmachu głównym MNK wystawa czynna ma być do końca stycznia. Od 2 lutego do 15 kwietnia będzie można ją oglądać w Kamienicy Szołayskich.
Ekspozycji w MNK towarzyszy aukcja internetowa – obiekty prezentowane na wystawie można licytować za pośrednictwem platformy Allegro Charytatywni. Organizatorzy planują również aukcję stacjonarną w marcu w Krakowie (dokładny termin i miejsce są jeszcze ustalane). Na aukcji stacjonarnej znajdzie się ok. 50 obiektów, które nie są wystawione w MNK, a które wyselekcjonował Polski Dom Aukcyjny.
Dochód z licytacji zostanie przeznaczony na cele Szlachetnej Paczki, która od 16 lat pomaga potrzebującym. W ubiegłym roku – jak poinformowano PAP w biurze Szlachetnej Paczki – zebrano 78 tys. zł.
Wystawie i aukcji towarzyszyć mają wydarzenia edukacyjne, upowszechniające wiedzę o sztuce.
„Projekt Sztuka teraz to okazja do zaprezentowania swoich prac szerokiemu gronu odbiorców i możliwość porozmawiania o nich. Dla każdego twórcy takie spotkania są ważne i cenne, mogą stanowić źródło inspiracji dla dalszej twórczości lub weryfikacji dotychczasowych osiągnięć” – powiedział historyk sztuki, wicedyrektor MNK Andrzej Szczerski.
Z kolei twórca Szlachetnej Paczki ks. Jacek Stryczek podkreślił, że na sztukę patrzy, żeby „zobaczyć więcej” i uważa, że „sztuka mówi więcej niż autor chciał powiedzieć”.
„Traktuję projekt Sztuka teraz dokładnie tak samo jak to, co robię w obszarze prawdy – Strefa Podwyższonego Sensu jest rewolucją w stosunku do stereotypu, piękno jest skrótem dla koncepcji życia, że można odnaleźć harmonię rozumianą głęboko, nie w taki banalny sposób” – powiedział Stryczek.
Celem realizowanej po raz drugi akcji jest – jak podali organizatorzy – „promowanie współczesnej polskiej sztuki wśród społeczeństwa i zbliżenie go do rynku sztuki”. „Chcielibyśmy nauczyć Polaków inwestowania w sztukę, uwrażliwiać na piękno i na drugiego człowieka” – poinformowali organizatorzy w informacji prasowej.
Zaznaczyli także, że chcą budować modę na kupowanie dzieł sztuki, by dzięki temu Polska stawała się krajem ludzi kreatywnych, chcących pięknem zmieniać świat.