ON AIR
od 07:00 Śniadanie Mistrzów zaprasza: Łukasz Wojtusik

Rekordowa frekwencja w nowojorskim Metropolitan Museum

Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku odwiedziło w zakończonym w czerwcu roku budżetowym ponad 7,35 miliona miłośników sztuki. Była to najwyższa frekwencja, jaką odnotowała szacowna placówka otwarta w roku 1872.

Rekordowa frekwencja w nowojorskim Metropolitan Museum
fot. PAP/EPA

Muzeum posiada obecnie trzy różne oddziały. Główny gmach chlubiący się jednymi z największych galerii na świecie zlokalizowany jest na wschodnim skraju Central Parku. Dysponuje olbrzymią własną kolekcją dzieł poczynając od klasycznego antyku i starożytnego Egiptu poprzez wielkich mistrzów europejskich, aż po amerykańską sztukę współczesną.

The Cloisters w Fort Tryon Park, w górnej części Manhattanu, prezentuję obszerną kolekcję sztuki, architektury i artefaktów ze średniowiecznej Europy. W 2016 roku muzeum wzbogaciło się o oddział Met Breuer przy Madison Avenue. Specjalizuje się on głównie w sztuce nowoczesnej.

Popularne Met przypisuję bezprecedensowy sukces przede wszystkim powodzeniu trwającej od 13 listopada 2017 r. do 12 lutego 2018 r. ekspozycji Michelangelo: Divine Draftsman and Designer. Przyciągnęła ona ponad 702 500 osób, plasując się na 10 miejscu w historii muzeum pod względem liczby odwiedzających.

"The Met szczyci się służbą publiczną poprzez naszą kolekcję, wystawy i programy edukacyjne - które spełniają najwyższe standardy. () Co też istotne, cieszymy się z uznania, że nasze oferty nie tylko rezonują z odwiedzającymi, ale przysparzają nam nadzwyczajnego wsparcia" - mówił Daniel H. Weiss, prezes i dyrektor wykonawczy muzeum.

Kasę placówki zasiliły darowizny sięgające 250 milionów dolarów. Pochodziły one od filantropów, z składek członkowskich i pomocy rządowej. Ponad 80 milionów dolarów, najwięcej w najnowszej historii, wpłynęło z konta Trustee Florence Irving i jej zmarłego męża, Herberta Irvinga.

Powodzenie, jakim cieszy się Met, może potwierdzić każdy przechodzień na 5 Alei obserwujący tłumy okupujące zwykle już nawet wielkie schodach wiodące do tej mekki sztuki. Placówka zaprzecza alarmującym doniesieniom o spadku zainteresowania muzeami.

Statystyki nie są jednoznaczne. Wynika z nich jednak, że chociaż w ostatnich kilkunastu latach populacja w USA powiększyła się o 33 miliony, a niektóre muzea wabią nawet bezpłatnym wstępem, nie przekłada się to wzrost zainteresowania sztuką. W zależności od źródeł odnotowano spadek odwiedzających w muzeach od 7.8 proc., aż do ok. 20 proc.

Tymczasem Met jest najczęściej odwiedzaną przez publiczność krajową i międzynarodową atrakcją turystyczną Nowego Jorku. W minionym roku budżetowym goście zagraniczni stanowili 34 proc., lokalni turyści z pięciu dzielnic miasta 32 proc., a 13 proc. przybysze z trzech sąsiednich stanów.

Po raz trzeci z rzędu Metropolitan Museum uznane zostało za najlepsze na świecie przez TripAdvisor. Jest to działająca na Intrenecie amerykańska firma zajmująca się turystyką, recenzująca hotele i restauracji, rezerwująca noclegi itp.

Niektórzy eksperci przypisują powodzenie nowojorskiej placówce temu, że większe muzea, jak właśnie Met bądź paryski Luwr, podsycają uwagę mediów spektakularnymi, wielkimi wystawami. Mniejsze nie mogą temu sprostać i pozostają w cieniu nie wzbudzając w środkach masowego przekazu emocji, a co za tym idzie nie przyciągając mas.

Niezależnie od ekspozycji obrazującej twórczość Michała Anioła, tłumy ciągnęły do Met na artystów jak m.in. David Hockney (363,877 zwiedzających oraz meksykański malarz baroku Cristobal de Villalpando (256,339).

Do wysokiej frekwencji w ubiegłym roku budżetowym przyczyniły się też pierwsze dwa miesiące wystawy "Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination". Jest ona przedstawiana, jako dialog między modą, a sztuką średniowieczną w celu zbadania zaangażowanie mody w praktyki dewocyjne i tradycje katolickie. Od otwarcia w maju odwiedziło ja ponad 500 tys. osób w głównym gmachu, a dodatkowe 70 tys. w The Met Cloisters.

Niezależnie od działalności wystawienniczej Met zaprasza setki tysięcy uczniów, studentów i nauczycieli na programy edukacyjne, publiczne i inne imprezy. Należą do nich m.in. Światowy Festiwal Kultury i Noworoczny Festiwal Księżycowy.

Metropolitan Museum poinformowało też, że jego strona internetowa(metmuseum.org) zakończyła rok finansowy z łączną liczbą 30,4 milionów wizyt, z których 32 proc. było spoza USA. Strony z kolekcji online The Met i Heilbrunn przyciągają odpowiednio 8,4 miliona i 9,4 miliona.

Met wzbudza też coraz większe zainteresowanie mediów społecznościowych. Na Twitterze ma ponad 4,4 miliona fanów w tym 49 proc. zagranicznych. Instagram, uhonorowany wyróżnieniem Webby Award, zyskał 2,5 miliona miłośników, z czego 66 proc. pochodzi z innych krajów. Konto na Facebooku liczy ponad 1,9 miliona (67 proc. obcokrajowców).

Z Nowego Jorku Andrzej Dobrowolski (PAP Life)

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic