Festiwal w Cannes jest największym konkursem reklamowym na świecie. Nominacje w trzech kategoriach dla kampanii "Smutny Autobus" to olbrzymie wyróżnienie dla autora kampanii, czyli Centralnego Ośrodka Informatyki przy Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, którego misją jest tworzenie przyjaznych e-usług na rzecz obywateli z wykorzystaniem nowych technologii. Usługa polega na szybkim i bezpłatnym sprawdzeniu każdego zarejestrowanego autobusu w Polsce. Ze strony można dowiedzieć się np. czy autobus ma ważne badanie techniczne oraz ubezpieczenie OC.
"Absolutnie nie spodziewaliśmy się takiego wyróżnienia. To było wręcz dość dużym zaskoczeniem - zwłaszcza, że gdy rok temu tworzyliśmy tę kampanię, naszymi oczekiwaniami zupełnie nie były festiwale i nagrody. Chcieliśmy po prostu zrobić efektywną i poruszającą komunikację. Wszelkiego rodzaju wyróżnienia, które w tym roku zdobywamy są dla nas bardzo miłą niespodzianką i zaskoczeniem" - mówi PAP Life Paweł Franke, kierownik marketingu i promocji w COI.
Wyróżnienie w Cannes jest dowodem na to, że takie kampanie mają sens i dają zielone światło na przyszłe tego typu przedsięwzięcia i odwagę do ich realizacji. "To znak, że idziemy w dobrym kierunku, że nasza organizacja nie bez powodu ma rację bytu. W ogóle byliśmy bardzo młodą organizacją, niesztampowo podchodzącą do samej informatyzacji i zmieniania państwa z wykorzystaniem technologii. Również tak, jak robimy projekty cyfrowe w bardzo innowacyjny, nowoczesny sposób, tak też staramy się o nich opowiadać w sposób nowoczesny. Dlatego nam to tylko dodaje skrzydeł i pokazuje, że obrana ścieżka naszej organizacji jest słusznym kierunkiem" - zapewnia PAP Life Franke.
Co więcej, to nie jedyne, a kolejne sukcesy kampanii, która zdobyła już złoto w kategorii Kampania Roku 2014 w prestiżowym konkursie Klubu Twórców Reklamy w Polsce.
Założony cel kampanii został osiągnięty, dzięki czemu jest większa świadomość społeczeństwie, zaś jej pomysłodawcy zakładali sobie dużo niższe oglądalności. "Zakładaliśmy też, że dużo mniej osób będzie korzystać z tej usługi na samym początku, a z naszych internetowych statystyk wynika, że już po ośmiu tygodniach trwania kampanii statystycznie co trzeci autobus w Polsce był sprawdzony. Co więcej, do tej pory wszystkie autobusy były sprawdzone po dwa razy" - informuje PAP Life Franke i zaznacza, że to oznacza, że kampania zbudowała świadomość na dłużej.
Ankiety na stronie są anonimowe w związku z czym nie ma informacji na temat tego, kto inicjuje sprawdzanie autobusów przed podróżą - rodzice posyłający swoje dzieci na wycieczki, władze szkoły czy firmy organizujące przejazdy. "To by było nieetyczne. Znamy tylko liczbę wejść na stronę i liczbę sprawdzeń autobusów" - tłumaczy PAP Life Franke.
W ciągu roku od opublikowania filmu "Smutny autobus" odnotowano prawie 2 mln jego wyświetleń na You Tube. Wynik cieszy tym bardziej, że jest to zupełnie nowa usługa. Po raz pierwszy została uruchomiona pod koniec czerwca zeszłego roku. (PAP Life)