Viva Handel, Viva Vivaldi!, czyli wokalno-instrumentalne fajerwerki

Finał 4. edycji Kromer Biecz Festival zapowiada się nie tylko spektakularnie, ale i niezwykle emocjonująco. Podczas koncertu w gotyckiej kolegiacie pw. Bożego Ciała zabrzmią bowiem najpiękniejsze arie i fragmenty instrumentalne z oper Antonia Vivaldiego i George’a Friderica Handla w wykonaniu wybitnej mezzosopranistki Anny Radziejewskiej oraz Royal Baroque Ensemble pod dyrekcją Lilianny Stawarz. Prezentowany repertuar to jednocześnie zapowiedź przyszłorocznej edycji, która poświęcona będzie muzyce epoki baroku.

Viva Handel, Viva Vivaldi!, czyli wokalno-instrumentalne fajerwerki
Royal Baroque Ensemble, fot. archiwum zespołu

Program koncertu otworzy uwertura do opery Farnace Antonia Vivaldiego (1678-1741). Ten genialny skrzypek i znakomity kompozytor, którego pomysły melodyczne, harmoniczne i kolorystyczne zadziwiają oryginalnością, zasłynął nie tylko jako autor przeszło 400 solowych koncertów instrumentalnych, wielu utworów kościelnych, ale również i kilkudziesięciu oper. Farnace miało swoją premierę w weneckim Teatro Sant’ Angelo w 1727 roku. Dzieło opowiada historię Farnacesa, króla Pontu, syna sławnego Mitrydata, który opiera się ofensywie Pompejusza. Gwiazdą premiery była ulubiona śpiewaczka Vivaldiego – Anna Giraud, która wcieliła się w rolę Tamiri, żony tytułowego bohatera. W wykonaniu Anny Radziejewskiej usłyszymy dwie arie Farnacesa z II aktu: pełną gniewu Gelido in ogni vena oraz brawurową Gemo in punto e fremo. Publiczność będzie miała okazję posłuchać również kantaty Cessate, omai cessate, przeznaczonej na alt i instrumenty solowe. Usłyszymy także budzącą zachwyt słynną wirtuozowską arię Agitata da due venti, pochodzącą z opery Griselda, do libretta Carla Goldoniego. Premiera dzieła miała miejsce w weneckim Teatro San Samuele w 1735 roku. Dopełnieniem prezentacji bogatej twórczości Rudego Księdza, bo taki właśnie przydomek Vivaldi zyskał z uwagi na przyjęcie święceń kapłańskich i kolor włosów, będzie wykonanie pełnego uroku Koncertu e-moll na smyczki RV 134.  

Muzyka Antonia Vivaldiego zabrzmi w powiązaniu z utworami innego genialnego twórcy późnego baroku – George’a Friderica Handla (1685-1759), stawianego na równi z Johannem Sebastianem Bachem. Mimo, że lipski kantor bardzo chciał spotkać swego rówieśnika, to jednak do spotkania tych dwóch geniuszy nigdy nie doszło, co zresztą obrosło w wiele mitów i legend, a nawet przyczyniło się do powstania sztuki teatralnej Kolacja na cztery ręce.
Urodzony w Saksonii Handel, po przybyciu w 1711 roku do Londynu, z miejsca stał się najważniejszym kompozytorem angielskiego baroku, który wprowadził w Anglii modę na włoski styl operowy. O jego znaczeniu i zasługach dla muzyki angielskiej najlepiej świadczy fakt, że już w 1713 roku Handel został mianowany oficjalnym kompozytorem dworu angielskiego, zaś w 1719 roku, na życzenie króla Jerzego I, zorganizował zespół operowy Royal Academy of Music, do którego udało mu się sprowadzić znakomitych włoskich śpiewaków m.in. kastrata Senesino i sopranistki Francescę Cuzzoni i Faustinę Bordoni. Na scenie teatru Haymarket, w ramach działalności Królewskiej Akademii Muzyki, wystawił z powodzeniem wiele słynnych oper takich jak Radamisto, Tamerlano czy Rodelinda. W 1727 roku kompozytor przyjął obywatelstwo brytyjskie. To właśnie w Anglii powstały też jego największe dzieła, obok kilkudziesięciu oper i oratoriuów, m.in. okolicznościowe suity orkiestrowe Muzyka na wodzie (1717) i Muzyka dla królewskich ogni sztucznych (1749), które z miejsca zyskały ogromną popularność. Pierwsza z nich została wykonana z okazji przejazdu króla Jerzego I po Tamizie, druga zaś, skomponowana na zamówienie Jerzego II, uświetniła pokaz ogni sztucznych, zorganizowany z okazji rocznicy pokoju zawartego w Akwizgranie w 1748 roku.

W wykonaniu Royal Baroque Ensemble usłyszymy Musette oraz Menuet z Handlowskiej opery Alcina. Akcja tej opery rozgrywa się w zaczarowanym świecie, w którym dominują miłosne zaklęcia, a magia i czary manipulują uczuciami kochanków. Premiera Alciny miała miejsce w londyńskim teatrze Covent Garden w 1735 roku. Dzieło Handla okazało się wielkim sukcesem, które tylko do końca pierwszego sezonu zostało powtórzone aż osiemnaście razy. Opera zniknęła jednak z operowego repertuaru na dwa wieki, by powrócić na dobre dopiero w połowie XX wieku. Z tego samego roku, co Alcina pochodzi również inne dzieło Handla - Ariodante. Akcja tej opery rozgrywa się w średniowiecznej Szkocji. O rękę królewskiej córki Ginewry starają się albański książę Polinesso i włoski rycerz Ariodante, którego uczucie odwzajemnia Ginewra. Aby zdobyć rękę księżniczki, Polinesso ucieka się do podstępu. Według starego szkockiego prawa, kobieta, która wpuści do swojej sypialni mężczyznę przed ślubem, musi być ukarana śmiercią – chyba, że znajdzie się rycerz broniący jej czci… Pełna wokalnej wirtuozerii aria Dopo notte z III aktu śpiewana jest przez Ariodante, który nie posiada się z radości, że będzie mógł związać się ze swą ukochaną Ginewrą.

Ten popis wokalno-instrumentalnej maestrii to tylko przedsmak tego, co czeka nas w przyszłym roku, podczas 5. edycji Kromer Biecz Festival, która dedykowana będzie muzyce barokowej.

Gwiazdą koncertu finałowego będzie słynąca z wykonawstwa muzyki dawnej wybitna mezzosopranistka Anna Radziejewska – absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (dawna Akademia Muzyczna w Warszawie) w klasie śpiewu prof. Jerzego Artysza, a także laureatka wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych. W latach 1999 – 2017 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Występowała w wielu znaczących teatrach operowych Europy takich jak Bayerische Staatsoper w Monachium, Theater an der Wien, Opéra National de Paris czy Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie; oraz na słynnych festiwalach takich jak Holland Festival, Maerz Festival Berlin i Salzburg Festspiele. Współpracowała z takimi reżyserami jak: Trisha Brown, Robert Carsen, Ryszard Peryt i Mariusz Treliński. Artystka ma również w dorobku współpracę z wieloma zespołami muzyki dawnej, m.in. z Collegium Musicum Köln, Concerto Vocale, Il Tempo, MACV, La Fenice, a także współczesnej jak Klangforum Wien i London Sinfonietta. Radziejewska jest laureatką nagrody Andrzeja Hiolskiego za najlepszy debiut operowy (2001). Dokonała wielu nagrań dla wytwórni fonograficznej DUX. Jej płyta z Pieśniami Karola Szymanowskiego w 2009 roku została doceniona Selecionèe par ARTE przyznawanym przez francusko-niemiecką telewizję ARTE oraz Orfèe D’Or, czyli prestiżową nagrodę Złotego Orfeusza przyznawaną przez francuską Academie du Disque Lyrique. Radziejewska prowadzi równolegle działalność pedagogiczną, jest także współtwórczynią Festiwalu Oper Barokowych „Dramma Per Musica”.

Solistce towarzyszyć będzie Royal Baroque Ensemble. Ten znakomity zespół instrumentalny specjalizuje się w wykonawstwie muzyki barokowej, ze szczególnym naciskiem na muzykę wokalno-instrumentalną. W skład formacji wchodzą wybitni i doświadczeni muzycy, którzy są również członkami takich zespołów jak: Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Arte Dei Suonatori, Wrocławska Orkiestra Barokowa czy Fundacja Akademii Muzyki Dawnej. Zespół wystąpi pod kierunkiem wybitnej klawesynistki, kameralistki i dyrygentki Lilianny Stawarz. Artystka w latach 1991-2017 związana była z Warszawską Operą Kameralną. Przez 20 lat była też członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo, z którym dokonała wielu nagrań płytowych i radiowych, uczestniczyła w liczących się festiwalach muzyki dawnej, m.in. w Brugii, Brukseli, Utrechcie, Moskwie, Nowym Jorku, Nowym Brunszwiku, Rzymie i Berlinie. Jako kierownik artystyczny dokonała także nagrań Opera Omnia Marcina Mielczewskiego oraz dzieł Damiana Stachowicza. Wśród jej solowych dokonań warto wymienić albumy m.in. z utworami Carla Philippa Emanuela Bacha (2005), Suitami klawesynowymi Georga Friderica Handla (2007) oraz Inwencjami i Sinfoniami Johanna Sebastiana Bacha (2012). W roku 2015 premiera spektaklu Agrippina Handla, zarejestrowana pod jej kierunkiem dla Narodowego Instytutu Audiowizualnego, otrzymała nominację do nagrody Koryfeusza. Z kolei za nagranie oratorium Maddalena ai piedi di Cristo Antonia Caldary, na którym można usłyszeć m.in. Annę Radziejewską i kierowany przez klawesynistkę Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej MACV, została nagrodzona statuetką Fryderyka 2018 w kategorii „Album Roku - Muzyka Dawna”. Lilianna Stawarz jest także współtwórczynią i prezesem Festiwalu Oper Barokowych „Dramma Per Musica”.

    

    
***
Tegoroczna edycja Kromer Biecz Festival odbywać się będzie w dniach 1-5 sierpnia 2018.
Wstęp na wszystkie koncerty festiwalowe jest bezpłatny.

www.kromerbieczfestival.pl

www.facebook.com/KromerBieczFestival

https://twitter.com/KromerBieczFest

www.instagram.com/kromerbieczfestival


    

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic