Encyklopedia muzyki RMF Classic

Początkowa litera hasła w Encyklopedii:

PURCELL HENRY

Purcell [pə:r sl ] Henry , ur. 1659, prawdopodobnie Londyn, zm. 21 XI 1695, Londyn, kompozytor angielski; jeden z najwybitniejszych twórców w historii muzyki angielskiej i czołowy przedstawiciel muzyki okresu baroku. Nie zostało wyjaśnione, czy był synem Henry’ego, chórmistrza i kantora, czy Thomasa, kompozytora i skrzypka. Jako chłopiec należał do chóru Chapel Royal i uczył się tam pod kierunkiem H. Cooke’a i P. Humpheya. Po przedstawieniu na dworze królewskim swoich utworów na instrumenty smyczkowe otrzymał 1677 tytuł kompozytora (Composer-in-Ordinary for the Violins ). W 1679 został organistą opactwa westminsterskiego, 1682 organistą kaplicy królewskiej, 1685 osobistym klawesynistą Jakuba II. Jako kompozytor był twórcą angielskiego stylu narodowego, ujawniającego się najdobitniej w kompozycjach wokalno-instrumentalnych: 68 anthemach z orkiestrą lub organami ( anthem), którym nadał formę kantaty z rozbudowanymi partiami chóralnymi, w licznych odach (m.in. 4 Ody na cześć Św. Cecylii 1683–92, znane Te Deum and Jubilate 1694) oraz uchodzącej za angielską operę narodową jedynej jego właściwej operze (tzn. bez partii mówionych) Dydona i Eneasz (1689), wyróżniającej się dramatycznymi recytatywami i polifonicznymi partiami chóralnymi. Późniejsze jego dzieła — głównie sceniczne — zdradzają wpływ muzyki włoskiej, wyrażający się uproszczeniem faktury. Muzyka sceniczna P. wyrasta z tradycji angielskiej masques ( maska); stały się one podstawą jego semioper, to jest oper z mówionymi dialogami (The Prophetess, or the History of Dioclesian 1690, King Arthur 1691, The Fairy Queen 1692, wg Snu nocy letniej W. Szekspira, The Tempest, ok. 1695, wg Burzy Szekspira, The Indian Queen 1695). Wpływ masques uwidacznia się także w muzyce do sztuk teatralnych (ponad 40). Ponadto P. komponował pieśni na głosy solowe, basso continuo i zespół instrumentalny, tzw. catches (57) na 3–4 głosy a cappella, tercety (4) i duety (42) z basso continuo; był także wybitnym przedstawicielem muzyki instrumentalnej, w której nawiązał do wzorów francuskich (fantazje na zespoły viol i organy, sonaty, 2 uwertury: d-moll i G-dur, suita klawesynowa).

Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN

Popularne hasła w Encyklopedii:

  • 03:42 Johann Strauss II Geschichten aus dem Wienerwald
  • 03:50 Franz Joseph Haydn Symfonia nr 101 D-dur Zegarowa (2)
  • 03:56 Antonio Rosetti Concerto per il flauto traverso, G major, Murray C24 (I. Allegro con molto spirito)
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 224, niedziela, 15 października 2017
  • 1
    Hans Zimmer / Benjamin...
    Blade Runner 2049
    2049
  • 2
    Limahl
    Niekończąca się opowieść
    Never Ending Story
  • 3
    John Williams
    Gwiezdne wojny. Przebudzenie mocy
    Rey's Theme
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Copyright © 2017 RMF Classic