Encyklopedia muzyki RMF Classic

Początkowa litera hasła w Encyklopedii:

ARIA

aria [wł. ], pieśń solowa z akompaniamentem instrumentalnym, wchodząca w skład opery, kantaty, oratorium i mszy, różniąca się od poprzedzającego ją często recytatywu rozwiniętą kantyleną, śpiewnością, stanowiąca wyodrębniony, samodzielny fragment; także samodzielny utwór koncertowy o śpiewnym charakterze, zarówno wokalny, jak i instrumentalny. Powstała we Włoszech na pocz. XVIII w. w postaci prostej solowej pieśni zwrotkowej z towarzyszeniem basso continuo; jednocześnie z a. zwrotkową rozwijała się a. wariacyjna, oparta na ostinatowej melodii w głosie basowym; największą popularność zyskała, wykształcona ok. 1650–1750 w operze seria przez kompozytorów szkoły neapolitańskiej, 3-częściowa a. da capo, utrzymana w formie ABA, dająca śpiewakom możność wirtuozowskiego popisu w stylu belcanto; a. del segno zawierała elementy formy sonatowej z tematami o odmiennym charakterze, szeroko rozbudowanymi częściami figuracyjnymi i przejawami pracy tematycznej; część środkowa, kontrastująca ze skrajnymi, była rodzajem przetworzenia. W 1. poł. XVIII w., kiedy muzyka instrumentalna zaczęła odgrywać w operze większą rolę, a. z cembalem ustąpiła a. orkiestrowej ; w tym stuleciu rozwijały się dalsze typy a.: uproszczona a. cavata ( kawatina) często zrywała ze swym pierwowzorem i stawała się pieśnią; w operze buffa występowały: a. 2-częściowa, złożona z części powolnej i szybkiej, i popisowa a. di bravura, wykształcona jeszcze w okresie baroku przez kompozytorów szkoły neapolitańskiej; w XIX w. w niektórych operach S. Moniuszki i C.M. von Webera pojawiała się oparta na tańcu a. polonezowa ; od poł. tego wieku a. zaczęła zanikać w związku z realizacją koncepcji dramatu muz. (R. Wagner, później R. Strauss).

Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN

Popularne hasła w Encyklopedii:

  • 20:31 Johann Strauss II Uwertura do Zemsty nietoperza
  • 20:39 Jean-Francois Dandrieu Rondo
  • 20:42 Django Reinhardt, Stephane Grappelli Minor Swing
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 256, niedziela, 24 czerwca 2018
  • 1
    Alan Silvestri
    Forrest Gump
    Suita
  • 2
    Sixto Rodriguez
    Sugar Man
    Sugar Man
  • 3
    Bartosz Chajdecki
    Kruk. Szepty słychać po zmroku
    temat
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies. Prywatność. Copyright © 2018 RMF Classic